LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Interview Arjan Witte

5 dec, 2024

‘Poëzie is geen uitlaatklep want de emoties zijn niet de uitstoot maar de brandstof. Dat de boel lekt is een ander verhaal.’

door Gerard Scharn

 

“Arjan Witte is een dichterlijke natuurkracht, een geniale denker, een eigenzinnige kosmische muzikant, een totaal bevlogen antipredikant – een absoluut fenomeen.”
Dit zegt Ingmar Heytze over de man wiens werk hij verzamelde voor de bundel Dub Holland.
Ingmar is Arjan Witte-fan van het eerste uur en onbezoldigd samensteller van Wittes tweede uitgave op Excelsior Recordings.

“Zoals alle fenomenen onttrekt hij zich aan makkelijke duidingen. Hij stak als dichter over naar de muziek voordat het hip was. Hij maakte al spoken word voordat de term bestond. Hij is net zo goed een erfgenaam van Oswald Spengler als van Simon Vinkenoog, hij is net zo goed muzikant als sonische astronaut. Hij is een daverende performer en een verlegen kind inéén, even hoopvol als genadeloos kritisch. Arjan Witte is de vitaalste en meest kosmische beat poet die Nederland ooit heeft gehad.
Veel te lang leidde zijn werk een bestaan in de luwte van oude jaargangen van literaire tijdschriften, publicaties in antiquariaten en bootlegs in de collecties van vrienden en bekenden. Tot de dichter een comeback maakte, zeer passend niet in het fonds van een literaire uitgeverij, maar bij Excelsior Recordings, met de bundel Psych-O-besitas. Het succes daarvan maakte een scherp gekozen greep uit zijn verzameld werk onvermijdelijk. Alles wat nog vindbaar was, aangevuld met ongepubliceerd en volledig nieuw werk, kwam in aanmerking. Het zou tijd worden.”

 

UNIVERSUM BLUES

Ik zeg het je maar één keer want hé, mijn geduld is op 2x
Als jouw ster stijgt, is die van mij al weer geflopt
Als ik dood ga zal ik opstaan en weet dat ik nooit lieg 2x
Als je dood gaat zal je opstaan, de aarde is een wieg

Het leven is niet vrolijk want iedereen gaat dood 2x
gedraag je daarom waardig, de wereld is een boot
We reizen naar de sterren daar komen we vandaan 2x
in het Universum volgt elke ster zijn baan

De wereld is een afgrond dat is in een oogopslag te zien 2x
dans je op het koord dan val je ook misschien
Ik hoor de boze geesten, ze zweven rond je bed
je hoort de boze geesten, ze kleven aan je vest

Onthou dat dit een feest is en houd je aan de wet
Wie denkt dat er een hemel is, ergens boven de hel 2x
laat hem opstaan en slinger aan de bel

Dit is de blues van de Melkweg je hoort wel wat ik zeg 2x
rond in plaats van recht

Maar hoe omschrijft Arjan Witte zichzelf in eigen woorden?
Vroeg begonnen met dichten. Het vervulde een complementaire rol bij een sociale omgeving die anders te eenvormig zou zijn geweest. Gedurende decennia heeft de echtgenoot, vader, Rode Kruis vrijwilliger, heftruckchauffeur, accountmanager, Hammond-organist en buurman verzen geschreven als bijwerking van het ademhalen. Levend met zijn echtgenote, twee katten en een soort herdershond in een rijtjeshuis met een verwilderde achtertuin die uitkomt op een strook natuurgebied met kleine dieren en soms bijzondere plantensoorten, waaronder zuring, oefen ik dankbaarheid. Binnen een uiteenlopende muzieksmaak heeft Nederlandstalig een uitermate klein aandeel. In moeilijke perioden beperkt de muzikale voorkeur zich tot de vroege Barok en Dub-Reggae. Meest verlammende dichter is voor mij Herman de Koninck.

 

BERGMEER

Komt de wereld ooit nog in beweging?
Als het water spiegelt in de taal van de wind
Alleen dan kan dat
Rotsen zullen rimpelen
Ademen is een kwestie van durven

 

 

Een gedicht trof mij bijzonder tijdens het lezen van uw bundel en dat was Maanmarmer, met name de eerste strofe. Ik heb de indruk dat daarmee de teneur van een groot gedeelte van de bundel is weergegeven.
Ja. Behalve het etiket en de ingrediënten der dingen, is ook de prijs van belang. Dat deze zich eigenlijk niet laat schatten, doet daar niet aan af.

Maanmarmer is gemaakt in Nordhausen, Duitsland, waar kamp Dora was. Het is een kalkrotslandschap. Een koude gesloten handpalm.

MAANMARMER

Om de slachtoffers van W.M.M. von Braun

Er staat een monument op de maan
20.000 mensen verdwenen voorgoed in de mijnen
Amerikanen verschenen en namen alles mee:
blinde raketten in onderdeel voor onderdeel
Nu staat er een vlag op de maan
Die dwaalt iedere nacht langs je raam
Beduidend marmer
Het praten van kraters

Misantropen en dystopisten zijn goed vertegenwoordigd, maar ook omhooggevallen onbenullen en verder een hele rij van protagonisten die toch de moeite van het herinneren waard blijven enkel en alleen vanwege hun onbeduidendheid.
Beduidendheid is denk ik een beperkt criterium. In 1957 was Dixieland een enorm populair muziekgenre, nu marginaal. In 1973 waren 200 dode vissen in de Rijn een milieuramp. Nu worden de continenten belaagd door springvloed, droogte en verzuring.

Toch breekt u een lans voor talent en goedwillendheid zonder dat behaalde resultaten in het verleden een garantie voor de toekomst bieden.
Nogal wiedes! Er moet moeite worden gedaan om een realistische maar positieve omgang met het leven te verwerven. Dat geef ik niet zomaar prijs, of de Russen nu op de stoep staan of de koelkast het begeeft. Al kan ik wel eens schelden en tieren, poëzie is voor mij meer een instrument tot plaatsbepaling dan een uitlaatklep.

Om hierop voort te borduren lijkt mij dat een zekere afstandelijkheid tot het onderwerp een vereiste is om tot de kern hiervan door te kunnen dringen. Uit veel van uw gedichten blijkt echter dat het onderwerp u terdege heeft geraakt en de daardoor opgewekte emoties alles bepalend zijn. Uw ontkenning van poëzie als uitlaatklep lijkt mij een excuus om uw gevoeligheid te maskeren.
Als ik op enigerlei wijze excuses lijk aan te voeren, verontschuldig ik mij daarvoor en alleen daarvoor. Poëzie is geen uitlaatklep want de emoties zijn niet de uitstoot maar de brandstof. Dat de boel lekt is een ander verhaal.

Gedichten hebben zelden de potentie een revolutie te veroorzaken, een goed geschreven lied heeft dit wel. U componeert en musiceert; nooit de behoefte gevoeld dit eens uit te proberen?
Liever sta ik de revolutie die al heel lang gaande is, het leven zelf, niet in de weg.  

 

Speciaal voor vandaag schreef Witte een gedicht voor Little Richard die droeg wat hij leuk vond, zoende wie hij wilde, schreeuwde uit zijn longen en knielend steeds smeekte om vergeving bij de enige die hij serieus nam in zijn leven: God.

DE VALSE WIMPERS VAN 5 DECEMBER

Richard Wayne Penniman 5 December 1932 – 9 9, Mei 2020

. De grote dag vandaag
Maar hij was hier eerder
Toen Sinterklaas nog bestond en
de roede regeerde
brak hij in
brak het glas en sloeg brandalarm
Brandende brandweerman, muzikale pyromaan
. Er wordt niet aam de deur geklopt
Hij kwam uit het licht en scheerde langs

Gemiddeld staat er per iedere seconde op de wereld ergens Little Richard op
In een winkel of streaming
Eeuwige verrijzenis de bluesballistiek
Het zandnest van de koffervis
Androgyn en heilig
Whap bap a lula a wham bam boom
Het is vijf december
De dag dat alles mag
Dans op de piano
En er is in de Boogie niets dan de Woogie
Hoorbaar licht
Een zendeling kwam en ging nooit weer


Windkracht Nul
staat niet in Dub Holland. Het is de ochtend van het interview (05-10-2024) geschreven.

WINDKRACHT NUL

Er is woestijn in de roepende
De golvende horizon geeft alleen nog beelden door
van oorlog
Onhoorbaar is de geur van moord

 

     Andere berichten

Interview Laurens Hoevenaren

'het is vooral een ambachtelijk spelen en zoeken, wat bijna altijd een nieuwe inspiratiebron oplevert' door Peter Vermaat - Vorige week...

Interview Enno de Witt

Interview Enno de Witt

‘Poëzie is een onvermijdelijkheid’ door Annet Zaagsma   Poëzie en kunst van Enno de Witt zijn stevig geworteld in een traditie die...

Interview Astrid Arns

‘Hologram voelt voor mij als een innerlijk geprojecteerd landschap.’ door Peter Vermaat   Vorige week publiceerden wij het...