LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Commentaren

Het commentaar van Maurice Broere
Het commentaar van Maurice Broere
We vroegen aan Maurice Broere hoe hij als recensent te werk gaat. Hij vertelt hoe moeilijk het is om een zo objectief mogelijke positie in te nemen, welke criteria hij hanteert en dat de gevoelskant van de recensent ook gewicht in de schaal legt. Het commentaar van Maurice Broere.  
Het commentaar van Steven Graauwmans
Het commentaar van Steven Graauwmans
Ik ga in gesprek met dichter Steven Graauwmans over de recensie van zijn tweede bundel door Maurice Broere. De bundel draagt de opmerkelijke titel ‘11’ en daar schuilt een heel verhaal achter. De dichter kan zich vinden in de heldere lezing van Broere, maar geeft aan dat het maar één lezing is en dat iedereen zijn eigen associaties maakt. Het commentaar van Steven Graauwmans.
Het commentaar van Tom Veys
Het commentaar van Tom Veys
Voor recensent Tom Veys is poëzie niet alleen verbonden aan het woord, maar ook aan beeld en muziek. We vroegen hem om ons mee te nemen in zijn wereld omdat hij de essentie van poëzie in veel vormen terugvindt. Hij brengt ons naar fascinerende plekken. Het commentaar van Tom Veys.
Het commentaar van Inge Boulonois
Het commentaar van Inge Boulonois
Inge Boulonois maakte lang geleden de sprong van het vrije vers naar light verse. We vroegen haar wat daar de reden voor was en wat haar zo enorm aantrekt in light verse. Ze vertelt dat op een cruciaal moment in haar leven de humor troostend werkte en dat een vaste vorm haar houvast biedt. Het commentaar van Inge Boulonois.
Het commentaar van Edward Hoornaert
Het commentaar van Edward Hoornaert
Vandaag ga ik in gesprek met dichter Edward Hoornaert. We praten over de recensie van zijn bundel 'Weten welke huid je aan moet', door Peter Vermaat. Hoornaert liet zich bij deze bundel inspireren door Nietzsches filosofie van het ‘Leib’. Hij geeft aan dat hij bij de eerste lezing vooral gecharmeerd was door de manier waarop Peter Vermaat een filosofisch kader gebruikt om toegang te vinden tot de kern van de bundel. Het commentaar van Edward Hoornaert.
Het commentaar van Kamiel Choi
Het commentaar van Kamiel Choi
Kamiel Choi voelt zich als recensent een gast in de wereld van de dichter. Het schrijven van een recensie ervaart hij als een bevrijding. Waarom spreekt het recenseren van poëzie hem zo aan? Het commentaar van Kamiel Choi.
Het commentaar van Anne Meerbergen
Het commentaar van Anne Meerbergen
In het commentaar van Anne Meerbergen nemen we vandaag de recensie van Jan van Gulik onder de loep die hij schreef over haar bundel 'Schipperen'. Meerbergen is erg tevreden over deze bespreking, ze zegt: 'Jan van Gulik is een attente lezer! De recensie is zo accuraat dat ik goedkeurend zat te knikken bij wat hij schrijft.'
Het commentaar van Dirk Mout
Het commentaar van Dirk Mout
Dirk Mout geeft de recensie die Ivan Sacharov schreef over zijn bundel, 'Onzegbaar is het blauw', een dikke onvoldoende. Het stoort hem dat er aannames worden gedaan en dat er voorbij wordt gegaan aan zwaardere thema's. Ook al is onze recensent enthousiast over de meer luchtige gedichten, volgens de dichter worden ze totaal verkeerd begrepen. Het commentaar van Dirk Mout.
Het commentaar van Marc Bruynseraede
Het commentaar van Marc Bruynseraede
Recensent Marc Bruynseraede geeft antwoord op de vraag waarom poëzie toch zo onvatbaar is. Hij citeert Antoon Van den Braembussche: ''Hoe kan ik spreken en schrijven ‘voorbij de woorden' ? Hoe kan ik iets zeggen dat onzegbaar is ?'' Het commentaar van Marc Bruynseraede.