LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Recensies

Bernard Dewulf - Licht dat naar ons tast
Bernard Dewulf - Licht dat naar ons tast
Peter Vermaat bespreekt de verzamelde gedichten van Bernard Dewulf (1960-2021) in ‘Licht dat naar ons tast’. Om tot de kern te komen van het dichterschap van Dewulf doet hij dat in een longread. Vermaat meent twee belangrijke elementen te kunnen ontdekken in zijn gedichten. Het eerste is het gegeven van het strikt persoonlijke en het tweede is de objectivering van het subject.
Onno-Sven Tromp - Ze was in alle vroegte opgestaan
Onno-Sven Tromp - Ze was in alle vroegte opgestaan
Hans Franse is een liefhebber van het klassieke sonnet, hij bespreekt de bundel, 'Ze was in alle vroegte opgestaan', van Onno-Sven Tromp. Hij concludeert dat Tromp schrijft in de traditie van zijn grote voorgangers en hij vindt de sonnetten zeer geslaagd. Hij omschrijft ze als: 'veertig perfecte, vaak ironisch geladen juweeltjes'.
Rense van Aarnhem - Trilling
Rense van Aarnhem - Trilling
Ivan Sacharov bespreekt de debuutbundel ‘Trilling’ van Rense van Aarnhem. Hij vindt het een interessante bundel omdat er sprake is van ambivalentie, je wordt als lezer op het verkeerde been gezet. Over de verklaring van de titel zegt hij: ‘’een ‘trilling’ is wat wij ‘zijn’, in onze meest ontbonden staat. Ontbonden in de betekenis ook van ‘alleen’, en ‘op zichzelf staand’.’’
Jana Arns - Als enige kennisgeving
Jana Arns - Als enige kennisgeving
Britt Corporaal is geraakt door de gedichten in 'Als enige kennisgeving', de zesde bundel van Jana Arns: 'Deze gedichten gaan over sterrenkinderen: kinderen die voor, tijdens of vlak na de bevalling zijn overleden.' Arns hanteert met dit delicate onderwerp haar typerende beeldspraak: 'Elk woord, elke klank, is van enorm belang en draagt een groot aantal betekenissen in zich.'
Hester Knibbe - Binnen in de aarde is een berg
Hester Knibbe - Binnen in de aarde is een berg
De bundel, ‘Binnen in de aarde is een berg’, van Hester Knibbe bestaat uit 64 gedichten, één voor ieder hexagram van de Chinese ‘I Tjing’, oftewel ‘Boek der Veranderingen’. Kamiel Choi leest de gedichten als een herinterpretatie van de wijsheden van de ‘I Tjing’ in het licht van onze tijd (zo passeren klimaatverandering en wereldnieuws, de revue).
Sasja Janssen - Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica
Sasja Janssen - Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica
De nieuwste bundel van Sasja Janssen is getiteld: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’. Hier strijden het mannelijke yang en het vrouwelijke yin om aandacht met elkaar, volgens Onno-Sven Tromp. ‘Yin en yang blijven langs elkaar schuren, zelden vloeien ze in elkaar over. Daardoor krijgen de gedichten als het ware een harde buitenkant, die de lezer niet wil toelaten.’
Kurt De Boodt - Mal dood lam
Kurt De Boodt - Mal dood lam
Hettie Marzak bespreekt 'Mal dood lam' van Kurt De Boodt. Ze vindt het een intrigerende bundel: 'Voor Kurt De Boodt is het schrijven van gedichten in de eerste plaats woordkunst, het spelen met woorden en vormen.' We zien klank, herhaling en speelse variatie in versvorm. Er wordt meer aandacht gevraagd voor de natuur, de dieren en de kunst.
Malon Bakker – Wat te doen dan doen alsof
Malon Bakker – Wat te doen dan doen alsof
Malon Bakker is een multitalent. Ze stuurde ons haar bundel 'Wat te doen dan doen alsof', die ze in eigen beheer uitgaf en ook door haar prachtig geïllustreerd is. Maurice Broere hoopt dat een gerenommeerde uitgeverij haar talent op waarde weet te schatten en haar een groter publiek kan bieden: 'Zij komt over als iemand die overloopt van talent en creativiteit.'
Erik Bindervoet - over het werkelijkheidsgehalte van de werkelijkheid
Erik Bindervoet - over het werkelijkheidsgehalte van de werkelijkheid
Marc Bruynseraede bespreekt 'over het werkelijkheidsgehalte van de werkelijk', de nieuwste bundel van Erik Bindervoet: 'Voor wie graag in het irreële en absurde vertoeft en bij taalspelletjes, of liefst letterkunde consumeert waar geen touw aan vast te knopen valt, die zit goed bij Bindervoet. De lectuur kan aardig tot verrassend zijn en, ja, soms ook verfrissend.'