LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Interview Michael ter Maat

20 feb, 2025

‘Ik heb gepoogd een voorstelling te maken van de kantlijn, daar waar zoveel gebeurt’

 

door Annet Zaagsma

 

Michael ter Maat is schrijver en dichter. Hij werd geboren in 1996 in Ethiopië. In een biezen mandje dreef hij de Nijl af, passeerde grenzen en schoot wortel in dat ándere wingewest: Groningen.
Hij droeg zijn werk voor op podia als Explore the North, Meet Me at the Lighthouse en Dichters in de Prinsentuin. Eind 2023 trad hij op met het Luthers Bach Ensemble, waarvoor hij de poëtische omlijsting verzorgde bij de Hohe Messe. Verder publiceerde hij in Op Ruwe Planken, Hard//Hoofd en Dietsche Warande & Belfort. Voor Het Moet Opnieuw schreef hij een reactie op de bundel Groningen van Huub Oosterhuis. Daarnaast werden enkele van zijn gedichten opgenomen in de bloemlezingen Stadslichten, thuisflitsen (2024) en Onkruid aaien (2025) van de Dichtclub Groningen. Zijn debuutbundel Demarcaties verschijnt in mei 2025 bij uitgeverij Passage. De hieronder opgenomen gedichten zijn een voorpublicatie van Demarcaties.
De bundel reserveren kan hier.

 

foto © Helena Vegter

 

Michael, je schrijft zowel proza als poëzie. Wanneer schrijf jij over iets een verhaal en wanneer leidt iets tot een gedicht? Ontwikkelt een gedicht zich -al schrijvende- weleens tot een verhaal, of andersom?
Johan Cruijff zou waarschijnlijk iets zeggen als: elk gedicht is een verhaal, maar niet elk verhaal is een gedicht. De thematiek is voor mij de belangrijkste reden waarom iets uitmondt in het een of het ander. Het gebeurt zelden dat ik aan het schrijven ben in een bepaalde vorm en dan bemerk dat het zich een andere kant op beweegt. Soms schrijf ik aan een gedicht en realiseer ik me dat ik te veel kanten wil belichten van een onderwerp of thema. Dat betekent ook dat ik misschien te weinig weet of dat een bepaalde indruk onvoldoende is uitgekristalliseerd.

Sinds wanneer noem je jezelf dichter? Is daar een bepaald kantelpunt in geweest?
Ik kan me niet herinneren wanneer ik mezelf voor het eerst dichter noemde. Het is in ieder geval zo dat ik pas begon met schrijven toen ik begin twintig was. Na positieve reacties bij een schrijfwedstrijd en aanmoedigingen van een vriendin, werd het serieuzer. Waardering werkt als een katalysator. Nog altijd ben ik niet snel geneigd mezelf dichter of schrijver te noemen in persoonlijke sferen. Maar dat ben ik natuurlijk wel.

Experimenteer je in je werk graag met schrijfstijl of thematiek?
Wel met schrijfstijl, niet of nauwelijks met thematiek. De thema’s in mijn werk dringen zich onbewust op en openbaren zich soms pas tijdens het schrijven. Stijl evolueert deels mee met je ontwikkeling als mens. Daarnaast heeft wat of wie ik lees ook veel invloed. Sowieso is het goed om als dichter veel andere dichters te lezen. Dichters die überhaupt niet lezen, daar begrijp ik niets van.

Bestaat er zoiets als een typisch Michael ter Maat gedicht, en wat is dat voor gedicht?
Ha, wat een leuke vraag! Ik zou hem willen beantwoorden met een volmondig ja. Uitleggen waar dat in zit is een stuk moeilijker. Als lezer zowel als schrijver houd ik van onalledaagse woorden en fantasierijke beelden. Tegelijkertijd heb ik een onuitlegbare drang naar kloppende grammatica. Die combinatie is denk ik het meest kenmerkend aan mijn gedichten.

 

Alles smelt

Later die avond zaten we in de tuin
toen uit het noorden een hels geluid klonk.
Het leek op het breken van ijsschotsen.

Niet dat we daar ooit bij zijn geweest,
maar volgens oma moet je af en toe geloven
in het onvoorstelbare.

Hoe vossensporen in een sneeuwlandschap
lijken op kindervoeten, richtingloos
scheve cirkels trekkend door het wit.

Ik droom van een huis als in een kinderschets:
de zolder een kamer waar geen tijd verstrijkt.

Tegen de schuine wand een boekenkast
vol verhalen over verguisde helden en een kleine
geruststellende steen in de vensterbank.

Na het sterven van de echo vergelijkt ze
de impact van sprookjes met die van een krant.
Wijst naar de moedervlekken op mijn arm, zegt:

jouw huidskleur is de voorbode van iets groters.

Schrijf je graag alleen of zoek je daarbij gezelschap van anderen?
Het liefst schrijf ik in de waan dat ik de enige levende ziel op aarde ben. ’s Nachts bijvoorbeeld of heel vroeg in de ochtend. Dat biedt me de geestelijke ruimte om me volledig te richten op de tekst. In gezelschap schrijven kan bij wijlen inspiratie geven om te beginnen met iets, maar het echte schrijven doe ik in afzondering.

Je hebt inmiddels op diverse podia je werk voorgedragen. Wat vind je leuk aan voordragen en hoe bereid je jezelf voor?
Voordragen vind ik niet uitgesproken leuk. Het is een goede manier om je werk onder de aandacht te brengen maar tegelijkertijd zorgt het voor een smalle interpretatie van je werk. De voordracht stem ik af op het publiek, het tijdstip en de locatie. Als ik iets nieuws voordraag dan probeer ik het zo goed te kennen dat ik veel contact kan maken met het publiek tijdens het lezen.

In mei dit jaar komt je debuutbundel uit, met als titel Demarcaties. Je bent al een tijdje actief als dichter, waarom heeft het tot dit jaar geduurd voor je eerste bundel uitkomt?
De meest prozaïsche reden is dat Passage de eerste uitgeverij was die mijn werk wilde publiceren. Daarnaast ben ik geen veelschrijver, het heeft dus even geduurd aleer ik voldoende werk van enige kwaliteit had.

Kun je iets vertellen over de thematiek van de bundel?
De gedichten in Demarcaties onderzoeken wat zich afspeelt op het snijvlak tussen daar en hier. Die tussenruimte blijft vaak onbesproken, zeker in een tijd waarin veel mensen leven in een vaste plaatsbepaling. Ik heb gepoogd een voorstelling te maken van de kantlijn, daar waar zoveel gebeurt.

 

Niemand weet waarom de hemel zo geestdodend zwijgt

Ik wil verdwijnen in de kantlijn van mijn moeders kinderjaren.

Met grote-mensen-passen haar sporen volgen
in het zand. De dag dat ze voor het eerst
een ik gewaarwerd en verbaasd naar achteren keek
want afdrukken zijn hoegenaamd bewijs.

Niemand weet waarom de hemel zo geestdodend zwijgt.
Waar een moeder het laatst haar kind heeft aangeraakt.

Ik loop mijn lichaam na op nooit ontdekte schaduwplekken.

Vind een vormeloze echokamer
waarin steeds diezelfde
nietsbetekenende

.                         vraag.

Vandaag is elke ademhaling angstaanjagend werkelijk.
Het zuurstof in je longen, de kleuren om je heen.

Het lichaam is een erbarmelijk cahier.
Zolang je niet naar binnen kijkt
weet niemand wie je bent geweest.

Heb je voor je bundel een selectie gemaakt van bestaande gedichten of ben je op een thema uitgekomen en heb je daar nieuwe gedichten bij geschreven?
Het is begonnen met een selectie van bestaande gedichten. Daar heb ik een thema uit gedestilleerd en van daaruit zijn weer nieuwe gedichten ontstaan. Ook heb ik verschillende mensen geïnterviewd die te maken hebben gehad met afhankelijkheid, migratie of de overschrijding van persoonlijke grenzen. Op die manier hoopte ik enige perspectivistische lenigheid aan de dag te leggen.

Het schrijven van gedichten is een ander proces dan het samenstellen van een dichtbundel. Hoe verliep het maakproces van Demarcaties en hoe is je dat bevallen?
Al voor ik in gesprek ging met de uitgever had ik een concept voor de bundel. De titel en enkele gedichten stonden al twee jaar op mijn laptop. Na een gesprek met Lilian en Anton werd het definitief en ben ik veel gaan schrijven. Het liep eigenlijk heel organisch allemaal, mede omdat Lilian goed begreep wat ik aan het doen was en zo de juiste aanwijzingen kon geven.

Hoe moeilijk is het voor jou om aanpassingen in een gedicht te maken als bijvoorbeeld je redacteur dat wenselijk vindt? Wat weeg je tegen elkaar af en wanneer ga je daar wel of niet in mee?
De waarneming en waardering van een gedicht is immers in hoge mate subjectief.
Het is voor mij niet moeilijk om aanpassingen te maken. Vaak stipt Lilian precies de dingen aan waar ik al over twijfelde, of doet ze een onverwachte suggestie waarvan je gelijk ziet dat het inderdaad beter werkt. Veel tips zijn op regelniveau en een nieuw paar (ervaren) ogen zien vaak beter de hobbels en herhalingen waar je zelf blind voor bent geworden. Als schrijver heb je uiteindelijk het laatste woord, maar de gedichten zijn ontegenzeggelijk beter geworden door de feedback van Lilian.

Binnenkort ligt je bundel in de winkel en is dat project ‘afgerond’. Wat kunnen we qua poëzie de komende tijd nog meer van je verwachten?
Er komen wat mooie evenementen aan, zoals Dichters in de Prinsentuin. Verder staat er het een en ander op stapel rondom literaire tijdschriften, maar daar kan ik nog niet zoveel over zeggen. Eerst maar eens zien hoe deze bundel landt.

 

 

Instructie inzake mierenbestrijding

Giet met welbehagen kokend water
in het onderaardse nest.

Zie hoe de volgende dag
dode mieren op sterke handen
naar boven worden gedragen.
Bijgezet op je terras, dat al snel

een met ontelbare lijkjes bezaaid
mierenkerkhof wordt.

Geef de lijfjes namen:

Eric Garner, Michael Brown, Trayvon Martin
Sandra Bland

Alton Sterling, Tamir Rice, Breonna Taylor
Bettie Jones

Botham Jean, Philando Castille, Kendra James
Walter Scott

Jamar Clark, Margaret Mitchell, Freddie Gray
George Floyd.

     Andere berichten

Interview Frans Budé

'Dat ik in de traditie van Gerrit Kouwenaar zou staan, vind ik alleen maar eervol' door Cora de Vos   Dichter en schrijver Frans Budé...

Interview Dien L. de Boer

‘Het creëren gaat altijd door.’ door Jeanine Hoedemakers   Voordat Dien L. de Boer zich concentreerde op eigen werk was zij onder...