LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Columns

Wonderen
Wonderen
Karel Wasch over de onverwachte kanten in het karakter van de mens; in iedere boef schuilt een gevoelig mens, hoopt hij. Aan de hand van Dylan Thomas en zijn gedicht 'Do not go gentle into that good night' en de rouwteksten van een paar criminelen vraagt hij zich af of zij zacht geworden zijn vanbinnen, was de laatste wens een ode aan verzet tegen de dood?
Linguïstische veren
Linguïstische veren
Voor dichters en andere taalfetisjisten is de ontwaarding van de geletterdheid een gruwel. Communicatie wordt geïnfantiliseerd en ‘verstript’ tot een soort fonetische basistaal met hybride afkortingen en lachebekjes uit het tienerdomein. Rogier de Jong over ‘moeilijke taal als wapenstok van de elite’. Taal is een levend organisme dat door de eeuwen heen verandert. En dat is maar goed ook.
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (9)
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (9)
Een nieuwe serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? De medewerkers van Meander zijn achtereenvolgens serieus, speels, poëtisch, humoristisch, streng, onderhoudend, kort, (iets) te lang, verlegen, duidelijk, zeker, geërgerd, motiverend, vluchtig of vragend. Het negende antwoord komt van Hans Puper.
Een wandeling bederft de toekomst niet
Een wandeling bederft de toekomst niet
Columnist Jan Loogman over het ritme van een wandeling, de zon onderweg of de regen, een pauze, de inhoud van een rugzak, het gezelschap, de weg en steeds weer komt poëzie in flarden naar boven zoals wolken die zich wit verheffen langs een blauwe hemel. Het spoor soms bijster, dan de een voorop, dan de ander, een individueel genoegen of een collectief geluk.
Publieksbelediging
Publieksbelediging
Het is iets wat je in het domein van de kunst vaker tegenkomt: dat de artiest zich superieur voelt ten opzichte van zijn publiek. De vrije, creatieve geest die uittorent boven de bekrompen, bezadigde mens. Rogier de Jong komt in deze column uit bij Peter Handke (1942) die zijn publiek nauwer bij het toneel wilde betrekken.
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (8)
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (8)
Een nieuwe serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? De medewerkers van Meander zijn achtereenvolgens serieus, speels, poëtisch, humoristisch, streng, onderhoudend, kort, (iets) te lang, verlegen, duidelijk, zeker, geërgerd, motiverend, vluchtig of vragend. Het achtste antwoord komt van Mirthe Smeets.
Over Nederlands en streektalen (3)
Over Nederlands en streektalen (3)
Wat zijn de verschillen tussen het Nederlands en een streektaal? In drie delen zal dichter Willem Tjebbe Oostenbrink ingaan op bepaalde ontwikkelingen in het Nederlands en zijn eigen Westerkwartiers (West-Gronings). Dit derde deel gaat over de werkwoorden 'zullen' en 'gaan'. Soms zie je woorden die in de streektaal gebruikt worden maar in het Nederlands verouderd zijn.
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (7)
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (7)
Een nieuwe serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? De medewerkers van Meander zijn achtereenvolgens serieus, speels, poëtisch, humoristisch, streng, onderhoudend, kort, (iets) te lang, verlegen, duidelijk, zeker, geërgerd, motiverend, vluchtig of vragend. Het zevende antwoord komt van Tijs van Bragt.
Concrete poëzie
Concrete poëzie
Een concreet schilderij bestaat uit niet meer dan vorm, kleur en compositie. Het is wat het is; verwijzingen naar een realiteit buiten het schilderij zijn er niet; het zoeken naar verborgen betekenissen is zinloos. Ook concrete poëzie beperkt zich tot de essentie: klank, klankverhouding en klankcontrast; de semantiek is afwezig. Een opmerkelijk concreet dichter was Greta Monach (1928-2018).