Op zoek naar verborgen waarheid
door Wilma van den Akker
Eerlijk gezegd dacht ik dat het om een debuut ging, maar volgens de uitgeverij heeft Ezra de Haan al eerder een dichtbundel, een novelle en een roman gepubliceerd. Ook heeft hij samen met de succesvolle schrijver Tommy Wieringa een literair tijdschrift opgericht. Volgens de tekst op de achterkant van Scheren zonder spiegel zoekt de dichter ‘naar de verborgen waarheid die vaak letterlijk tussen de regels te vinden is’. Nu lijkt me dat letterlijk heel moeilijk, maar ook figuurlijk gesproken lukt het me niet echt. Wel struikel ik over dubbelzinnigheden als: // Als een boek / vouw je open: / een vouwbeen / avant la lettre //; / zocht mijn zwaluwstaart / naar wat pen en gat vermogen.// en: / Mijn vogel sprong op / dook diep als een dolk. //
Moet ik hier nog iets aan toevoegen?
Er staan echt lelijke strofen in, met kromme zinnen, zoals de eerste strofe van ‘Het vee van Wang’:
onthand zonder hun armen.
Terracotta bewaarde
terwijl houtwerk verging.
Polychromie kleurt wangen
brengt leven aan herinnering.
De Haan gebruikt ‘sjieke’ woorden, zoals ‘patina’, ‘gracieus’ en ‘polychromie’, maar weet hij wel altijd wat die woorden betekenen? Polychromie betekent ‘schildering in verschillende kleuren’. Ik lees dus: veelkleurigheid kleurt wangen…
Een enkele keer moet ik glimlachen, bij het begin van het derde gedicht uit de sectie Waanzin:
III
Altijd op scherp staan
maakt een mens bot.
Stof en vliegen verzamelen
zich in oren en ogen
die niet gesloten zijn.
Daar blijft het echter bij. Met de beste wil van de wereld heb ik geen verborgen waarheden kunnen ontdekken tussen de regels van deze bundel.
***
Van Ezra de Haan (1957) verscheen in 1996 de novelle Vonk. In 1999 kwam de korte roman Kermis in de hel uit. Zijn poëziedebuut Ik belde mijn muze verscheen in 2003. Zie hier voor de Meanderrecensie ervan.