LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Interview Tom Veys

9 feb, 2023

‘het is belangrijk om de bundel of de gedichten te ontvouwen, liefst heel nauwgezet.’

door Alja Spaan

 

Tom Veys is taal- en letterkundige met voorliefde voor Amerikaanse literatuur, dichter bij beelden. Hij is recensent bij Meander.

Fotograaf: Ionela Patachia

 

Hoe ben je bij Meander terecht gekomen? En wat doe je bij Meander?
De nieuwsbrief die elke week verschijnt, las ik al een tijdje. Je kan onmiddellijk doorklikken op de bespreking of column die je wenst te lezen. Dat vind ik handig. Daarenboven bespreekt Meander zowel bundels uit Nederland als uit Vlaanderen. Dat vind ik een groot voordeel.
Maandelijks of tweemaandelijks recenseer ik een gedichtenbundel voor Meander. Verder kon ik ook voor specifieke acties, zoals ‘Wat maakt een gedicht goed?’ een bijdrage leveren.

Wat vind je leuk aan deze klus?
Een bespreking van een bundel opent volgens mij perspectieven, zowel voor de lezer als voor de schrijver. Mijn leeshonger neemt ook toe bij het lezen van een goede bundel.

Wat was het eerste gedicht dat je las?
Een herinnering aan een eerste gedicht heb ik niet, maar ik heb wel enkele diepgravende momenten ervaren in verband met literatuur. Ik liep school in het H. Hartcollege in Waregem, een stad op de grens tussen West- en Oost-Vlaanderen. Ik was er intern en verbleef er dus van maandag tot vrijdag. Op woensdagnamiddag mochten we naar de bibliotheek. Daar was ik gefascineerd door de boekenrijen, de kaften, de bundels, de werelden die schrijvers opriepen.
Verder herinner ik me nog altijd uit mijn schooltijd dat Ivo van Strijtem en Koen Stassijns een lezing kwamen geven over wereldliteratuur.
In 1998 ging ik dan voor de eerste keer naar de Poëziezomer in Watou. Deze editie had als titel: ‘Voor het verdwijnt en daarna’. Jan Hoet selecteerde er het beeldend werk en Gwy Mandelinck de gedichten. Daar las ik voor de eerste keer intensief gedichten. Nadien volgde ik ook in Watou verschillende poëzieworkshops van Creatief Schrijven onder leiding van Daniel Billiet. In de groep kon ik sterk genieten van wat iedereen schreef.
Nadien volgde ik ook in Watou verschillende poëzieworkshops van Creatief Schrijven onder leiding van Daniel Billiet. In de groep kon ik sterk genieten van wat iedereen schreef. Onder andere dichter-docent Nelleke Lamme-den Boer was er ook aanwezig en werkte motiverend.

Hoe belangrijk is een recensie voor de dichter? Hoe sta je tegenwoordig de discussies die (soms) op de sociale media uitgevochten worden?
Laat het duidelijk zijn, een recensie is van groot belang voor zowel de dichter als voor het leespubliek. Een goed onderbouwde recensie heeft vaak ook een grote impact. Als recensent hoef je niet enkel de goede of slechte dingen op te sommen, maar het is belangrijk om de bundel of de gedichten te ontvouwen, liefst heel nauwgezet.
Ooit had ik een gesprek met de Amerikaanse dichter-schrijver Richard Harteis. Hij zei dat William Meredith, de winnaar van de Pulitzerpijs in 1988, vermeldde dat een goede bespreking het werk verlicht of bijlicht. Hij gebruikte het werkwoord ‘to illuminate’.

En wat betreft je eigen werk?
Momenteel volg ik videokunst aan de academie. Daarvoor volgde ik er vrije grafiek. Ik schrijf graag bij beelden. Minstens even graag lees ik een goed boek of een stevige bundel. Het schrijven van een recensie spreekt me sterk aan, het neemt ook flink wat tijd in beslag. Vooral inzichten opgeroepen door unieke beelden of woorden, kunnen me sterk verwonderen. Recensenten of curatoren zijn mijns inziens goede gidsen die het beste voorhebben met de kunst of de literatuur, met het publiek en met de dichter of de kunstenaar zelf. In het beste geval zijn ze wegwijzers.

 

 

OM DICHTER TE ZIJN

Het is tijd om even tijd te nemen
om uit te kijken naar een vergezicht
zonder bijziend te zijn of zonder
een lakmoesproef bij een afscheid.

Er is altijd ergens beweging, welkom
bij het aflijnen, het verwonderen,
het scheppen, misschien is het gewoon
even stilstaan bij de dingen, zodat ze bestaan.

© Tom Veys

 

 

 

OBLIVIOUS

Andrew says he has more than his
Share of shadow. Some dark line strikes
Through his joy, the tic-tac-toe of his
Life at present.

He only needs to open his eyes to see
Me standing there, shining like a ray of
Sun cutting through the clouds.

If not me, someone else then. Bees will
Come from across the fields and forests
To drink from this beautiful flower crying
Silently in the breeze.

© Richard Harteis


ONBEWUST

Andrew zegt dat hij meer dan zijn
Deel aan schaduw heeft. Een soort zwarte lijn haalt een streep
Door zijn vreugde, het boter- kaas- en eierenspel van zijn
Leven op dit moment.

Hij hoeft enkel zijn ogen te openen om
Mij daar te zien staan, schitterend als een zonnestraal
Snijdend door de wolken.

Als ik het niet ben, dan iemand anders. Bijen zullen
Van over de velden en bossen komen
Om te drinken van deze prachtige bloem die stil
In de bries weent.

(Vertaling Tom Veys)

     Andere berichten

Interview Alfred Schaffer

Interview Alfred Schaffer

‘Je kunt een taal niet verantwoordelijk houden voor een regime’ door Gerard Scharn - Dichter Alfred Schaffer (Leidschendam, 1973) woont en...

Interview Arjan Witte

'Poëzie is geen uitlaatklep want de emoties zijn niet de uitstoot maar de brandstof. Dat de boel lekt is een ander verhaal.' door Gerard...