door Hans Puper | okt 26, 2016 | Recensies
‘Beste Phaidros, waar ga je heen en waar kom je vandaan?’ door Eric van Loo Zelfs de tekst van het nawoord is van een grote schoonheid. In zijn vertrouwde bedachtzame stijl, waarbij elk woord precies op zijn plaats staat, maakt Nooteboom ons deelgenoot van zijn...
door Hans Puper | okt 24, 2016 | Recensies
Een dichter in dialoog met wie niet door Levity Peters Het is decennia geleden dat ik een brief schreef waarop ik geen antwoord verwachtte, noch verlangde. Ik had een ingewikkelde driehoeksrelatie beëindigd, en vond dat de geadresseerde wel enig recht had op een...
door Hans Puper | okt 17, 2016 | Recensies
Rationele poëzie in een te strak jasje door Eric van Loo Elly de Waard (1940) maakte in de jaren zeventig en tachtig naam als popcriticus. Twintig jaar lang schreef zij interviews en artikelen over popmuziek voor de Volkskrant en Vrij Nederland. Vorig jaar verscheen...
door Hans Puper | okt 13, 2016 | Recensies
De apotheose van gestrande mythen door Levity Peters Daedalea van Tomas Lieske is zonder twijfel de meest eigenzinnige en de meest fascinerende bundel poëzie van het afgelopen jaar. Dat durf ik zonder enige terughoudendheid te beweren: ik heb ervaren hoe ik steeds...
door Hans Puper | okt 11, 2016 | Recensies
Het heimelijke visioen van een wandelaar door Johan Reijmerink In haar vierde bundel Ergens slapen de anderen blijkt Marijke Hanegraaf een scherp waarnemer te zijn die welbewust en zorgvuldig afstand weet te bewaren tot hetgeen ze opmerkt, opdat ze er zo optimaal...
door Hans Puper | okt 9, 2016 | Recensies
Een overbodige ode door Mart Stel Ja, op zich wel mooi, zo’n ode aan een dode dichter. Ingmar Heytze wijdt hem aan Guillaume van der Graft, of Willem Barnard, zoals hij werkelijk heette. Bijna een eeuw geleefd, van 1920 tot 2010, en daarvan twee derde gedicht....