Columns
Couperusmuseum gesloten
Het is niet alleen de sluiting van het Couperusmuseum die Hans Franse bedroeft, wat hem irriteert is de afwezigheid van eerbied voor diegenen die onze cultuur in onze taal vormgaven. We zijn niet trots op de taal, niet op de cultuur, de literatuur hangt erbij. Soms denkt hij dat het enige wat ons nog onderscheidt onze taal is. Hoe lang nog?
De moeder het water
Martinus Nijhoff tegenover Rutger Kopland, ‘De moeder de vrouw’ tegenover ‘De moeder het water’. Rogier de Jong heeft zich tijdens de feestdagen vermaakt met een beschouwing over een opdracht die Kopland ooit kreeg van NRC Handelsblad om een gelegenheidsgedicht over de nieuwe brug bij Bommel te schrijven. Daarvoor moest hij over Martinus Nijhoff heen.
‘From the river to the sea …'
Wat is een woord? Wat is de betekenis van een woord? En waaraan ontleent een woord zijn betekenis? De leuze in kwestie betekent voor verschillende mensen verschillende dingen. En wie is er toondoof voor de context waarin hij leeft? Marc Bruynseraede in een zeer actuele column: verstoring van de orde of filosofische duiding?
Bewering over het hiernamaals
Jan Loogman denkt aan de dood. Dankzij het denken (ach, en waarom dan niet ook het fluisteren of spreken?) van de nabestaande bestaat de dode voort. Het Grote Nergens draagt iedere levende met zich mee. ‘O, als ik dood zal, dood zal zijn / kom dan en fluister, fluister iets liefs,’ smeekte Leopold.
Nieuwjaarswens
Wij wensen u een gelukkig nieuwjaar!
Terug te vinden: een verloren dichter
Je kunt J.H. van Dijk geen ‘vergeten dichter’ noemen, want op enkele lezers na heeft niemand zijn werk gekend. Zijn poëzie fascineerde Jan van der Vegt omdat ze in het post-experimentele poëzieklimaat van de jaren ’60 een eigen stem liet horen. Hij verbond agressieve natuurkrachten en seksualiteit met de technische krachten die de kosmos bereikbaar maken en de wereld bedreigen.

Kees Ouwens. Zwervend naar zichzelf.
Pieter Sierdsma over de onrust van Kees Ouwens. Een dichter met een volstrekt eigen thematiek, gericht op het bepalen van de afstand van het individu tot zijn omgeving. Niet in een maatschappij kritische zin, maar in een diep romantische betekenis, als een eindeloze zoektocht naar een waarheid tussen ervaring en de natuurlijke zelfprojectie.

HAM 50 Jaar / Delphine Lecompte wint de Louis Paul Boon-prijs
Marc Bruynseraede was bij het feestje van de 50 jarige Kunststichting Honest Arts Movement (HAM). Dit werd gevierd met een tiendaagse aan kunstevenementen en de uitreiking van de Louis Paul Boon-prijs aan Delphine Lecompte. Zij kreeg de prijs vanwege ‘het directe, eerlijke, compromisloze van haar teksten, zoals Louis Paul Boon neemt zij geen blad voor de mond’.
Rumoer in Rome
Nee, geen spannend jongensboek maar een beschrijving van Bentvueghels, een groep van Nederlandse en Vlaamse schilders in Rome, vooral actief tussen 1650 en 1700. Dat Italianen lawaaiig zijn moge bekend geacht worden maar ook de Nederlanders kunnen er wat van. Na een inwijdingsceremonie ging men schreeuwend en kotsend naar de kerk van Santa Costanza, waar het graf van Bacchus zou zijn.