LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Recensies

Armando - Liever niet
Armando - Liever niet
Paul Roelofsen is onder de indruk van Armando’s nieuwe bundel ‘Liever niet’. Zijn boodschap ‘is zo indringend dat zijn poëzie voor docenten een bruikbaar handvat zou zijn om leerlingen bewust te maken van de geschiedenis die leert dat wij voortdurend strijd moeten leveren om de vrede en dat niets wat is bereikt als vanzelfsprekend van blijvende aard is.’
Poëzie Kort 2017 / 4
Poëzie Kort 2017 / 4
In de nieuwe POËZIE KORT drie recensies van Hans Puper: over de bundel ‘Vaan nu’ (met bijdragen van schrijvers en dichters, nog niet gebundelde gedichten van C.B. Vaandrager zelf en enkele literair-historische artikelen waarin zijn huidige betekenis wordt onderzocht), ‘Het Liegend Konijn’ 2017 / 1 (boeiend als altijd) en ‘Verdachte omstandigheden’ van de Mexicaanse dichter Luis Felipe Fabre.
Bas Kwakman - Hotelkamerverhalen
Bas Kwakman - Hotelkamerverhalen
Het is niet gebruikelijk dat in Meander proza wordt gerecenseerd, maar soms moet je een uitzondering maken. Levity Peters over de verhalenbundel van Bas Kwakman, directeur van Poetry International: ‘De bundel heet niet voor niets ‘Hotelkamerverhalen’. Over het festival zelf lees je in deze bundel weinig. Er staat ook maar weinig poëzie in. Meer lees je over de plaats die poëzie in de levens van veel mensen inneemt, en over de wereld die om de poëzie heen ontstaan is, en hoe ( … )’.
Alexander Koesjner - Apollo in de sneeuw
Alexander Koesjner - Apollo in de sneeuw
"Apollo in de sneeuw’ is een bloemlezing van de gedichten uit de periode 1962 – 1996 van Alexander Koesjner. Peter Zeeman heeft de gedichten gekozen, vertaald en bovendien van aantekeningen en een nawoord voorzien. De dichter wordt volgens hem beschouwd als de ‘grand old man’ van de Russische literatuur, maar gek genoeg komt hij niet voor in de ‘Verzamelde werken’ van Karel van het Reve, die toch een zeer groot kenner was. Is Koesjner wel zo goed?' (Hans Puper)
Ineke Holzhaus - Blijven en weggaan
Ineke Holzhaus - Blijven en weggaan
Recensent Hans Franse over ‘Blijven en weggaan’ van Ineke Holzhaus: ‘De poëzie van Ineke Holzhaus is zeer zintuiglijk. Ze neemt scherp waar en legt die waarneming vast in het gedicht, waardoor haar gedichten worden tot een persoonlijk hier en nu. Haar taalgebruik is eenvoudig, vol kleur en soms is er een ritmische muzikaliteit, die het lezen aangenaam maakt.’
Alain Delmotte - Warhoofds gekkenwerk
Alain Delmotte - Warhoofds gekkenwerk
Hans Puper over de nieuwe bundel van Alain Delmotte: ‘Warhoofds gekkenwerk verschilt van alles wat ik de laatste jaren aan poëzie heb gelezen. Alleen daarom al vind ik de bundel verfrissend, maar dat is niet het enige: hij is ook goed. Al bij het eerste gedicht schoot ik in de lach, maar een light verse-bundel is het niet, integendeel. En ik zeg ‘gedicht’, maar klopt dat eigenlijk wel? Dat is nog maar de vraag. ( … ) Het is net maar hoe je het bekijkt en dat is precies de bedoeling, denk ik. Een prachtbundel.’
Joost Baars - Binnenplaats
Joost Baars - Binnenplaats
‘Binnenplaats’ is niet alleen de omsloten tuin waar de dichter vanaf zijn balkon over uitkijkt. In het woord ‘binnenplaats’ klinkt ook iets door van het innerlijk, van de diepste kern. Recensent Eric van Loo is kritisch, maar ook enthousiast over deze bundel van Joost Baars: “Binnenplaats’ is een geweldig en omvangrijk debuut. De onderzoekingen uit de eerste afdeling zijn spannend en intiem, en nodigen uit tot herlezen en herkauwen.’
Thomas Möhlmann - Ik was een hond
Thomas Möhlmann - Ik was een hond
Recensent Hans Puper over de nieuwe bundel van Thomas Möhlmann: ‘Ik was een hond’ is een goede bundel. Sommige gedichten geven zich moeizaam prijs, maar een geduldige, aandachtige lezer wordt ruimschoots beloond. Het eerste gedeelte vind ik boeiender dan het tweede, omdat de variabele lengte en losse vorm goed passen bij de soms als heftig ervaren tegenstelling tussen de veiligheid van de kleine, vertrouwde omgeving en het dreigend onheil in de buitenwereld.’
Tonnus Oosterhoff - Ja nee
Tonnus Oosterhoff - Ja nee
Recensent Paul Roelofsen heeft ‘Ja nee’ van Tonnus Oosterhoff met plezier gelezen en dat gunt hij anderen ook. Helaas is de lezerskring beperkt en dat is niet terecht, ‘want of je nu graag ernstig ontregeld wilt worden, van humor houdt of geniet van het stoeien met taal, je komt bij deze dichter hoe dan ook aan je trekken.’