Bastiaan Bommeljé – Hollands Maandblad jrg. 55 maart 2014

Dat eeuwige bewustzijn

door Joop Leibbrand

Het moet schrikken geweest zijn voor de Hollands Maandblad-redactie, het overlijden van Vroman (toch nog!) en Brandt Corstius. Beiden waren met blad en lezers vergroeid en ik kan me goed voorstellen dat er enige angst is dat hun gedwongen vertrek het blad misschien minder vertrouwd doet zijn en dus abonnees zou kunnen kosten. Het is niet te hopen.

Met een zekere mate van onverstoorbaarheid biedt het nieuwste nummer zich aan, en zie, er is niets veranderd: dezelfde afwisseling, hetzelfde hoge niveau en ándere namen waaraan de lezer zich al lang heeft kunnen hechten. Zelfs Vroman en Brandt Corstius zijn er nog, in mooie overlijdensadvertenties op de laatste pagina, waarin HM zegt te treuren om de een als ‘Dichter, tekenaar, schrijver, denker, onwankelbaar mens en vriend’ en de ander als ‘Schrijver, denker, dichter, taalvirtuoos, wetenschapper, trouw geestverwant’.

Na het redactionele openingsbijdrage van Bommeljé, zoals bijna altijd een stukje tijdskritiek, nu o.a. over het ‘selfie’, dat iets biedt ‘dat onbetwistbaar modern is, namelijk de bodemloze zelfverzekerdheid van het mediatijdperk die intellectuele impotentie zo’n camerageniek aanzien geeft’ – heerlijk! – is eerst het woord aan Maarten Biesheuvel. In een brief gedateerd 24 februari, twee dagen na Vromans dood, heft hij als volgt aan: ‘Lieve Leo – Ik hoop bij God (in Wiens Naam men volkeren vermoordt) niet dat het als volgt is:’  – Waarna Biesheuvel op een aangrijpende manier de duisternis beschrijft waarin hij zelf verkeert en Vroman toewenst verlost te mogen zijn van het dagelijks weerkerend bewustzijn. ‘Oh, achtergebleven Tineke, dat eeuwige bewustzijn!’
Nauwelijks een bladzijde is dit het hele nummer al waard.

Wat er verder is? Gedichten van Ingmar Heytze, Kira Wuck, Iris Le Rütte, Olga Kortz (een grappig gedicht met de wervende titel ‘Weer geil’, als om te bewijzen dat HM een vrijmoedig blad is en blijft), proza van Maarten ‘t Hart, Vrouwkje Tuinman en Fredie Beckmans, essays van Emanuel Overbeeke (over waarom er geen surrealistische muziek bestaat) en Philip Huff (over Sylvia Plath).

Als altijd aanbevolen!

***
Abonnementen (12 nummers per kalenderjaar) €70,00. Studenten en docenten betalen €52,50. Zie verder de website.

Geplaatst in Recensies.