LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Proëzie

door Hans Puper Deze column is een vervolg op mijn vorige: ‘Poëzie of proza?’ Een jaar of tien geleden vond ik bij een antiquair Het dier heeft een mens getekend van Bert Schierbeek, dat verscheen in 1960. Het bestaat uit poëtisch proza dat regelmatig overgaat in...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (50)

door Anneke Wasscher     Wat Maakt Een Gedicht Goed? Poëzie die me raakt vind ik goed. Ik herlees een gedicht dan meerdere malen. Het kan slechts een strofe zijn. Soms zelfs enkele woorden waarbij ik stilsta en nadenk. Van jongs af aan werd ik vaak ontroerd...

Een literaire smeltkroes

door Hans Franse   Triëst is een culturele smeltkroes, omringd door bergen, samengeperst langs de zee. De vroegere Oostenrijks-Hongaarse havenstad heeft nog duidelijk Oostenrijkse kenmerken, maar na de overname door Italië heeft dat land een stevige greep erop...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (49)

door Elbert Gonggrijp     Wat Maakt Een Gedicht Goed? “…Die dagen met jou G., heb ik gemompeld als een schaker, alleen tegen zijn bord, zo hevig tegen niemand.” Rutger Kopland, uit de cyclus G. uit “Al die mooie beloften“ (1978)   Zoals muziek klinkt zo...

‘Lees maar, er staat wél wat er staat!’

door Rogier de Jong   De Zeeuwse dichteres Dinie Sophie Fintelman en ik bespreken regelmatig elkaars werk. Doel daarvan is om via ‘feedback’ beter te leren dichten en lezen. Dat leidt soms tot hilarische interpretatieverschillen. Dinie legde mij laatst een...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (48)

door Ronald Wijnia   Wat Maakt Een Gedicht Goed? Een goed gedicht brengt voor mij iets teweeg. Het zet aan tot denken, het stemt vrolijk of het bezorgt een kort moment van ontroering. Dat kan soms met een paar woorden al het geval zijn. Je herkent er iets in wat...