LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (62)

door Fiet van Beek   Op een boekenlegger van het tijdschrift Liter staat een citaat van Emily Dickinson waar ik het hardgrondig mee eens ben: ‘De zomeravond zien/is een gedicht, dat niet in boeken vastligt/ – een echt vers vliegt – ‘ Een echt vers...

De weg die we niet inslaan

door Rogier de Jong   Een ondergeschoven kind onder de stijlfiguren is de allegorie. Nauw verwant aan de gelijkenis of parabel, is de allegorie een uitgesponnen metafoor die een onderliggend verhaal illustreert. In de schilderkunst kwam de allegorie vaak voor...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (61)

door Monique Bol   De sfeer van een gedicht wil ik ervaren met al mijn zintuigen. Lees ik een gedicht over frambozentaart, dan wil ik dat het water me in de mond loopt, wil ik de smaak van de vruchten proeven. Bij een sneeuwgedicht wil ik de kilte voelen tintelen...

Een man die een gulden waard is

door Jan Loogman   Nu mensen steeds ouder worden, zijn er steeds meer herinneringen. Er is meer verleden en overal waar oudere mensen samenkomen vertellen zij over vroeger. ‘Bij ons fietste in de zomer ’s avonds de Italiaanse ijsman door de straat,’ zegt iemand...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (60)

door Harmen Malderik   Wat Maakt Een Gedicht Goed?   Tijdens een studieverblijf in Frankrijk kwam ik in aanraking met Franse poëzie uit de negentiende eeuw, met wat in het algemeen goede poëzie werd gevonden. Vormvaste gedichten van Baudelaire (Les parfums,...

Gorter, luminist

door Hans Puper met medewerking van Piet Buunk Monet, ‘Populieren op de oever van de Epte’. 1891 Herman Gorter werd en wordt nogal eens een luminist genoemd – iemand die licht en kleur tot thema van zijn werk maakt. Over Mei (1889) schreef hij aan Kloos: ‘Wat het ding...