LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

‘Het was de smart zelf die zong, achter een glimlach’

door Rogier de Jong   [Afbeelding 1, portret] De Spaanse dichter Federico García Lorca staat bekend als een van de eerste slachtoffers van de Spaanse Burgeroorlog. Zijn openlijke homoseksualiteit en zijn steun aan de republikeinen maakten hem tot een doelwit voor...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (52)

door Ko van Geemert   Wat Maakt Een Gedicht Goed? In de digitale nieuwsbrief Neerlandistiek las ik laatst (25 maart) een poëzieopvatting die me altijd een beetje irriteert. Deze keer kwam die uit het brein van de zich recensiedokter noemende Evi Aarens. Hij (of...

Oude man met knotje

door Jan Loogman   Wie was de man die zich zo opwond over tachtigjarige seksegenoten met hun haar in een knotje en tatoeages op hun lijf? We zaten samen op het terras, nog twee vrienden erbij. Een aangenaam non-alcoholisch biertje in onze handen. Ik kende hem al...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (51)

door Koos Hagen   Wat Maakt Een Gedicht Goed? Moderne poëzie hult zich nogal eens in duisternis. Uitgekleed tot op de botten, alle taalmuziek grondig gewist, tot niet veel meer overblijft dan een zielloos karkas. Woorden genoeg, maar ze hangen met ijzerdraadjes...

Proëzie

door Hans Puper Deze column is een vervolg op mijn vorige: ‘Poëzie of proza?’ Een jaar of tien geleden vond ik bij een antiquair Het dier heeft een mens getekend van Bert Schierbeek, dat verscheen in 1960. Het bestaat uit poëtisch proza dat regelmatig overgaat in...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (50)

door Anneke Wasscher     Wat Maakt Een Gedicht Goed? Poëzie die me raakt vind ik goed. Ik herlees een gedicht dan meerdere malen. Het kan slechts een strofe zijn. Soms zelfs enkele woorden waarbij ik stilsta en nadenk. Van jongs af aan werd ik vaak ontroerd...