door Alja Spaan | apr 9, 2022 | Column
door Rogier de Jong Aan Hans Verhagen wordt de uitspraak toegedicht dat je alleen goed over narigheid kunt schrijven als je je niet te beroerd voelt. Wie in de ellende of andere heftige toestanden zit, kan naar de pen grijpen en zijn of haar gevoelens van zich...
door Alja Spaan | apr 7, 2022 | Column
door Paul Roelofsen foto (c) Sanne Peper Zaterdagmiddag 19 maart jl. vond in de grote zaal van de Brakke Grond in Amsterdam de prijsuitreiking plaats van De Gedichtenwedstrijd 2022. Aanwezig waren behalve de dichters van de top 100 (de meesten...
door Alja Spaan | apr 5, 2022 | Column
door Edith de Gilde Geinig hoor, zo’n vraag waarop geen sluitend antwoord te geven valt! Mocht iemand pretenderen het wel te kunnen, wantrouw die dan. Wantrouw ook mij als ik beweer: een goed gedicht is het resultaat van het talent van zijn maker...
door Alja Spaan | apr 3, 2022 | Column
door Jan Loogman Ik ging naar een film over een taxichauffeur die een schilderij stal uit een museum. Het ging om een schilderij van Goya. Zeer kostbaar was het. De taxichauffeur nam het weg en bracht het veel later weer terug in het museum. Vanwege dat...
door Alja Spaan | mrt 29, 2022 | Column
door Christophe Ywaska Ik prefereer de term ‘juistgenoeg’ – gedicht boven een ‘goed gedicht’. De kunde van een dichter om zo’n gedicht te maken bestaat uit gedegen stielwerk en ontstijgt de beperkingen van taal door een combinatie van woorden die...
door Hans Puper | mrt 27, 2022 | Column
door Hans Puper Velen zullen het herkennen: bij situaties die zich met een zekere regelmaat voordoen, dringen zich citaten op, zoals ‘Het regent en het is november’ van Bloem. Of: ‘Grote lantaarn, maar klein licht’ (Elsschot). En Reve, als hij een...