door Meander | mei 26, 2004 | klassieker, Klassiekers
door Joop Leibbrand Meander Klassieker 56 Joop Leibbrand: “’De ontdekker’ opent met wat bij Slauerhoff zeldzaam is, een compleet succes. Het is de gewenste overwinning op ‘de rustigen die mij tartten te vertrekken’”. Aan het eind van de analyse...
door Meander | apr 23, 2004 | klassieker, Klassiekers
door Joop Leibbrand Meander Klassieker 55 Volgens Joop Leibbrand is het oude Tachtiger adagium ‘Vorm en inhoud zijn één’ een kenmerk van alle goede poëzie. En hij acht het zeker van toepassing op het mooie, zuivere en aangrijpende ‘Vannacht’ van Hester...
door Meander | mrt 24, 2004 | klassieker, Klassiekers
door Joop Leibbrand Meander Klassieker 54 Het gedicht ‘Op zaal’ van Willem Jan Otten gaat in eerste instantie over patiënten die herstellen van een operatie. Hoe om te gaan met de pijn? Joop Leibbrand wijst op de onderliggende laag, die mogelijk ook te maken heeft met...
door Meander | feb 25, 2004 | klassieker, Klassiekers
door Joop Leibbrand Meander Klassieker 53 Het is algemeen bekend, dat dichteres Anna Enquist in het dagelijks leven psychoanalytica is. Dat maakt het voor de hand liggend ‘Typologie van de drenkeling’ als een metafoor te lezen. Niet iedereen wil geholpen worden, niet...
door Meander | jan 28, 2004 | klassieker, Klassiekers
door Joris Lenstra Meander Klassieker 52 Joris Lenstra noemt ‘Paradise regained’ van H. Marsman een gedicht dat is ‘voorbestemd om niet vergeten te worden’. Het gedicht draagt een veelbelovende en hoopvolle titel: ‘Paradise Regained’. Maar...
door Meander | dec 18, 2003 | klassieker, Klassiekers
door Joop Leibbrand Meander Klassieker 51 Joop Leibbrand buigt zich over ‘Bewaakte overweg’ van W.F. Hermans, de schrijver die meer herinnerd wordt om zijn romans dan om zijn gedichten. Het gedicht is een mooi voorbeeld van hoe een dichter gebruik kan maken van...