door Meander | dec 18, 2003 | klassieker, Klassiekers
door Joop Leibbrand Meander Klassieker 51 Joop Leibbrand buigt zich over ‘Bewaakte overweg’ van W.F. Hermans, de schrijver die meer herinnerd wordt om zijn romans dan om zijn gedichten. Het gedicht is een mooi voorbeeld van hoe een dichter gebruik kan maken van...
door Meander | nov 19, 2003 | klassieker, Klassiekers
door Joop Leibbrand Meander Klassieker 50 Het gedicht ‘Een boot’ van Leo Vroman kent een eenvoudige, heldere opbouw in drie delen: de eerste drie strofen gaan over een vis in de diepte van de zee, de volgende twee (na een extra witregel) over een arend hoog in de...
door Meander | okt 15, 2003 | klassieker, Klassiekers
door Joop Leibbrand Meander Klassieker 49 In de bespreking van de Revisorversie van het gedicht ‘Al die mooie beloften’ (Klassieker 26) werd door Joop Leibbrand de opmerking gemaakt dat de cyclus ‘G’, waarmee de bundel Al die mooie...
door Meander | sep 17, 2003 | klassieker, Klassiekers
door Rutger H. Cornets de Groot Meander Klassieker 48 Simon Vestdijk is meer bekend door zijn romans dan door zijn poëzie, hoewel hij meerdere werken over poëzieanalyse geschreven heeft die tot op de dag van vandaag nog altijd belangwekkend zijn. Rutger H. Cornets de...
door Meander | aug 20, 2003 | klassieker, Klassiekers
door Pim Heuvel Meander Klassieker 47 Pim Heuvel breekt een lans voor ‘Visvangst’ van Jac. van Hattum in één van de allerkortste analyses in de historie van de Klassiekers. Visvangst – Sprank’lend opgeslagen uit het diepste diep, waar het stenen prinsje...
door Meander | jul 16, 2003 | klassieker, Klassiekers
door Joop Leibbrand Meander Klassieker 46 Joop Leibbrand bespreekt een sonnet van Simon Vestdijk: “In ‘Het kind’ vormen de geformuleerde inzichten dankzij de beeldspraak een kunstig weefsel dat geheel op zichzelf staat. Taal, beeld en gedachten vormen een...