door Archivaris | nov 26, 2008 | Recensies
Het is nooit werkelijk simpel door Bouke Vlierhuis Voordat ik iets ga zeggen over Een effectieve methode voor totale onverstaanbaarheid van Maarten Gulden en Willem Adelaar moet u het volgende weten: vanaf ergens eind jaren tachtig tot begin jaren negentig van de...
door Archivaris | nov 26, 2008 | Recensies
waar ek staan door Joop Leibbrand In Zuid-Afrika en Namibië zijn er ongeveer tien miljoen Afrikaans sprekenden, van wie die taal voor zes en half miljoen tevens de moedertaal is. Hoewel dat genoeg lijkt om een taal levend te houden, hebben velen toch de indruk dat het...
door Archivaris | nov 26, 2008 | Recensies
Narrenwijsheid van een psalmodiërende dichter door Johan Reijmerink Van de essayist Hans Groenewegen (1956) ben ik gewend dat hij een heldere, afgewogen schrijfstijl hanteert. Precisie, verfijnde detaillering en nuancering in taalgebruik, maar bovenal is transparantie...
door Archivaris | nov 26, 2008 | Recensies
Een reis van begin tot eind door Jan Pollet Eerlijk gezegd, was ik een beetje met tegenzin aan Hond in Pompeï, het late debuut van actrice Ineke Holzhaus, begonnen. Uitvoerende kunstenaars koesteren vaak de heimelijke wens om ook eens een onsterfelijk vers of lied te...
door Archivaris | nov 6, 2008 | Recensies
Hoe onvervreemdbaar wij zijn door Maarten Hamelink ‘Ik denk steeds vaker aan je terug, al weet ik niet aan wie.’ De regel is afkomstig uit de debuutbundel van Krijn Peter Hesselink. Een dichtregel die bovendien illustratief is voor wat de lezer zoal krijgt...
door Archivaris | nov 6, 2008 | Recensies
Altijd in mijn rug die hand door Joop Leibbrand Atze van Wieren, van wie onlangs bij uitgeverij IJzer zijn eerste bundel verscheen, schreef tussen augustus 2003 en maart 2006 een twintigtal recensies voor Meander, waarin hij recht uit het hart tal van opmerkingen...