door Meander | jun 12, 2002 | klassieker, Klassiekers
door Pim Heuvel Meander Klassieker 33 Het titelloze gedicht ‘Te Middelharnis is een kind verdronken’ begint als een ready-made. Ed. Hoornik brengt onder woorden wat een kort berichtje in de krant oproept, en hoe dit door blijft werken. Pim Heuvel laat zien, hoe het...
door Meander | mei 22, 2002 | klassieker, Klassiekers
door Joop Leibbrand Meander Klassieker 32 Twee maanden na de analyse van het op Vondel geïnspireerde gedicht ‘De vader van de baby Constantijn, wat hem’ neemt Joop Leibbrand opnieuw een gedicht van Ed Leeflang onder de loep. Dit keer laat de dichter zich door Prediker...
door Meander | mei 1, 2002 | klassieker, Klassiekers
door Pim Heuvel Meander Klassieker 31 Het gedicht ‘Grijsaard’ van Jacques Hamelink is een nietsontziend portret van een oude man. ‘In het hele oeuvre van Hamelink wreekt de natuur zich op de mens die ontaard is.’ Twintig jaar later nam Hamelink een sterk gewijzigde...
door Meander | apr 10, 2002 | klassieker, Klassiekers
door Joop Leibbrand Meander Klassieker 30 In het titelloze gedicht met de beginregels ‘De vader van de baby Constantijn, wat hem / voor ogen zweefde stuit en kalmeert mij niet’ verbindt Ed Leeflang nadrukkelijk de zorg voor zijn eigen kind met het beroemde gedicht dat...
door Meander | mrt 20, 2002 | klassieker, Klassiekers
door Elly Woltjes en Joop Leibbrand Meander Klassieker 29 Het leraarschap is misschien wel het eigenlijke thema van het gedicht ‘A en Ω’ van Ida Gerhardt. Een inwijding in oude kennis, zoals dat in het Bijbelse verhaal van de jonge Jezus in de tempel naar voren komt....
door Meander | feb 27, 2002 | klassieker, Klassiekers
Een analyse door Rutger H. Cornets de Groot Meander Klassieker 28 In 1952 schudde Jan Hanlo de poëziewereld op met zijn gedicht ‘Oote’. VVD Eerste Kamerlid Willem Carel Wendelaar vond het gedicht een “onaanvaardbare uiting van kunst”. Wat Wendelaar vooral stak was dat...