LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Columns

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (65)
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (65)
Een serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? En toch gaan we het iedereen vragen. Het vijfenzestigste antwoord komt van Frans Terken.
Alles van waarde
Alles van waarde
Nu het licht achter de regel ‘Van teveel spektakel wankel je allicht’ kapot is, gaat de gemeenteraad van Alkmaar in beraad of deze versregel van Lucebert nog wel moet blijven staan, hoog boven de stad prijkend op het Stadskantoor. Jan van der Vegt over de maker ervan: Lucebert, een kunstenaar en dichter van waarde. En dus weerloos. Tenzij je hem leest, naar zijn werk kijkt.
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (64)
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (64)
Een serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? En toch gaan we het iedereen vragen. Het vierenzestigste antwoord komt van Anneruth Wibaut.
Gorter, luminist II
Gorter, luminist II
In zijn vorige column schreef Hans Puper over het luminisme van Gorter en schilders uit zijn tijd. Overeenkomsten kun je makkelijk laten zien, ook tussen de impressionistische werkwijzen en het sensitivisme van Gorter. Lastiger wordt het als om heftige emoties gaat.
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (63)
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (63)
Een serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? De medewerkers van Meander zijn achtereenvolgens serieus, speels, poëtisch, humoristisch, streng, onderhoudend, kort, (iets) te lang, verlegen, duidelijk, zeker, geërgerd, motiverend, vluchtig of vragend. Het drieënzestigste antwoord komt van Æde de Jong.
Josef van den Berg
Josef van den Berg
De beste herinneringen aan een grote emotie op de planken heeft Hans Franse aan Josef van den Berg. Als een toneelspeler emoties uitdrukt is dat zijn beroep. Aanvankelijk dacht hij dat die emotionaliteit echt was en soms is dat ook zo. Hij mist de poppenspeler, herinnert zich het bijna homeopathisch toneel: bestrijd emoties met emoties en je komt er gereinigd uit.
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (62)
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (62)
Een serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? En toch gaan we het iedereen vragen. Het tweeënzestigste antwoord komt van Fiet van Beek.
De weg die we niet inslaan
De weg die we niet inslaan
Is de allegorie uit de mode vanwege de zedenles die achter de vermomming schuilgaat? We laten ons in dit post-hedonistische tijdperk niets meer vertellen. De kerk heeft afgedaan, filosofen zijn elitaire leuteraars en journalisten leugenaars. Rogier de Jong over een goede parabel waar je het verhaal wordt ingezogen, verleid om de verborgen boodschap via een schokeffect tot je te nemen.
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (61)
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (61)
Een serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? En toch gaan we het iedereen vragen. Het eenenzestigste antwoord komt van Monique Bol.