LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Nieuwsbrief 46 / 3 december

3 dec, 2023

De afgelopen week op de site van Meander

Recensie van de bundel Voetafdrukken van Jeanette Coppens (Jeanine Hoedemakers)

Recensie van de bundel Winterbloeiers van Yentl van Stokkum (Britt Corporaal)

‘Er ontstaat in een steeds ingewikkeldere, verwardere wereld een plek van harmonie, waarin alles bij elkaar past en elkaar versterkt. Dat is ook wat ik poog te doen in mijn verschillende werkzaamheden.’ Interview met Simon Mulder (Monique Wilmer-Leegwater)

Recensie van de bundel Een engel van glas van Ron Elshout (Hans Puper)

Gedichten van Maaike van Steenis

Niets zeggen, column van Jan Loogman


Deze week op de site van Meander

‘In veel gedichten probeer ik het lichaam te overtuigen om niet te willen sterven.’, uit het interview met Annika Cannaerts, donderdag online!

Op de homepage vindt u altijd een verwijzing naar het nieuwste bericht. Voor eerdere berichten: klik op de pijltjes.


Nieuwsflits

De Jana Beranováprijs 2023 is toegekend aan Wim T. Schippers, zo maakte Stichting Woordnacht bekend. Vanwege het recente overlijden van zijn levenspartner Ellen Jens stelde Woordnacht de berichtgeving enige tijd uit. De schrijver, tevens beeldend kunstenaar, presentator, acteur, televisie- en programmamaker, ontvangt de prijs op grond van zijn baanbrekende literaire en taalkundige verdiensten. Het volledige juryrapport wordt openbaar gemaakt tijdens de uitreiking op vrijdag 15 december om 15.30 uur in Boekhandel Donner in Rotterdam.
De jury benadrukt het iconische gehalte van Schippers en noemt de prijs ‘op het lijf geschreven’. De Jana Beranováprijs bekroont jaarlijks een Nederlandstalige auteur die de artistieke vrijheid en integriteit vooropstelt, zonder te hechten aan waardering op grond van conventionele, modieuze of moreel gangbare criteria. Dat geldt bij uitstek voor Wim T. Schippers die in de afgelopen zes decennia nadrukkelijk zijn eigen koers volgde: even spraakmakend als ongrijpbaar. Hij verrijkte de Nederlandse taal met nieuwe woorden en uitdrukkingen, gaf een andere betekenis aan dagelijks taalgebruik en ging als (toneel)schrijver, televisie- en programmamaker stelselmatig voorbij aan literaire en dramaturgische wetten. Eerdere winnaars waren Peggy Verzett, Michael Tedja en Annelies Verbeke.

Ester Naomi Perquin heeft de vijftiende Melopee Poëzieprijs gewonnen. Ze is daarmee bekroond voor ‘het meest beklijvende gedicht voor het eerst verschenen in een literair Vlaams tijdschrift van 2022.’ Femke Vindevogel won de publieksprijs van de Melopee Poëzieprijs.

De Granate prijs ging naar Robin Block met de bundel Handleiding voor Ontheemden. 

De El Hizjra Literatuurprijs 2023 is gewonnen door Rachad Debdoubl (poëzie) en Mina Yasien (proza).

Op 7 december is er weer Open Podium in de Sint Nicolaaskapel, Valkhof, Nijmegen, van 20.00-22.00 uur. Wil je voordragen, stuur dan een mail.

Readymades

Verkleinwoordjes

lachebekjes worden huilebalkjes
huilebalkjes worden glimhoofdjes
glimhoofdjes worden jankepietjes
jankepietjes worden schatermondjes
schatermondjes worden brulboeitjes
brulboeitjes worden giebelneusjes
giebelneusjes worden snotpiepertjes
snotpiepertjes worden grinnikkaakjes
grinnikkaakjes worden grienzeurtjes
grienzeurtjes worden giechelwangetjes
giechelwangetjes worden pruillipjes
pruillipjes worden proestbolletjes
proestbolletjes worden dreinsmoeltjes
dreinsmoeltjes worden zoetsnoetjes
zoetsnoetjes worden krijskopjes
krijskopjes worden lachebekjes

© Jos van Hest


Waarom deze regels?
(52)

In de laatste aflevering van onze serie Waarom deze regels? Vincent van de Vrede (voorzitter van het Cultuurpodium De Alkenaer in Alkmaar, uitgever en voorzitter van Share2day) kiest

de slotregels, over de begrafenis van Mei, van Herman Gorter:

Toen werden de uren van hun taak gewis
En zetten haar daar neer en lieten mij
En zagen met de andren samen toe.
Ik groef een graf waar golven komen toe-
Dekken het zand en legde haar daar neer,
Daarover zand: de golven komen weer
En dalen weer met lachen of geschrei-
Daar ligt bedolven mijne kleine Mei.

 

Soms krijgt een gedicht een extra betekenisvolle laag door de persoonlijke ervaring die je eraan verbindt. Zoals je dat ook met muziek kunt hebben. Als kind was ik groot fan van Elvis, en als ik nu weer een nummer als I got stung hoor, klinkt dat voor mij niet hetzelfde als voor een willekeurige andere luisteraar. Het is alsof ik een driedimensionele ervaring heb: ik voel nog de trots op de eerste cd die ik ooit kreeg, waar onze cd-speler stond, in onze kleine portiekwoning in Den Haag, en hoe magisch die stem was van The King voor mij als kleine jongen.

Met veel gedichten heb ik door de jaren heen ook zo’n ervaring opgedaan. Voor deze rubriek wil ik als voorbeeld de Mei van Gorter noemen. Een van de grote monumenten uit de vaderlandse letteren, wie kent niet de beginregels: Een nieuwe lente en een nieuw geluid…En wat is er al veel over gezegd: de kracht van de natuurbeschrijving (Gorter kon bijzonder goed kijken en dat al voor zo’n jonge vent), de verscheidenheid die er toen ook nog was in ‘t kleine veldleven, de imponerende symboliek, de gewonnen en weer verloren liefde. De Mei opent vele vensters.

Maar voor mij heeft het gedicht nog een lading gekregen. Mijn moeder ontmoette na de scheiding een nieuwe man, in 1987. Hij gaf haar als symbolisch cadeau een uitgave van de Mei en schreef voorin dat dit het begin van een nieuwe liefde betekende, want zij leerden elkaar in die maand kennen. Twee jaar later stierf hij echter, veel te jong, ook in mei. Voor mij -en mijn moeder uiteraard- heeft dit lange, rijke gedicht zo nog een heel persoonlijke laag erbij gekregen. Het valt niet meer los te zien van de symboliek in het persoonlijke leven, waar ook een liefde opbloeide en te snel verloren ging, een andere mei.

Veel leesplezier! 

Meandermagazine is gratis voor lezers, maar kost de makers wel geld. Om de onkosten te kunnen dragen, zijn wij afhankelijk van donaties. Wilt u ons steunen? Ga dan naar meandermagazine.nl en klik op de donatieknop. Onze dank is groot.

     Andere berichten