
Literair e-magazine voor Nederlandstalige poëzie
Caty Moerman
By Alja2 juli 2022
‘Sommige woorden smaken zoeter als je ze afspoelt en een nachtje laat weken: / als ze zachter zijn en minder schuren op de tong zwelgen ze beter door.’ De gedichten van Caty Moerman ervaren we ook lichamelijk. Een consistente donkere leeservaring maar desalniettemin onvermijdelijk, noodzakelijk en leerzaam. ‘Alsof de nijd voorgoed /van je lippen druipt als je niet meer in zalven gelooft.’
Verzamelbundel – Van vogels krijg je nooit genoeg
By Janine Jongsma1 juli 2022
Een uitnodigende bundel, noemt Herbert Mouwen de verzamelbundel ‘Van vogels krijg je nooit genoeg’ met 144 vogelgedichten. ‘De bundel is het aanschaffen waard en behoort eigenlijk in elke bibliotheek aanwezig te zijn, waarbij de schoolbibliotheken niet vergeten mogen worden. De vogels huizen dichtbij de poëzie, de tuinen moeten open gefloten worden. De bundel is ook uitermate geschikt voor wie kennis wil maken met de moderne poëzie in het algemeen.’
‘De positie van de nieuwkomer in de taal wil ik verkennen’
By Alja30 juni 2022
Recent kwam van Maria Barnas haar nieuwe bundel 'Diamant zonder r' uit, die gelezen kan worden als een zoektocht naar haar Poolse oma via de voor haar vreemde taal, het Pools. Eerder in 2022 werd Maria Barnas in Alkmaar benoemd tot stadsdichter. Vooral daarover sprak zij in het interview dat Jan Loogman met haar had.
Frans Kuipers – Iedere druppel is Atlantisch diep / Liber amicorum
By Janine Jongsma29 juni 2022
Voor Frans Kuipers werd een liber amicorum (vriendenboek) samengesteld, ‘Iedere druppel is Atlantisch diep’. Peter Vermaat richt zich op de poëzie van Kuipers: ‘’Hoewel veel van de geselecteerde en becommentarieerde gedichten van Kuipers gaan over mensen, over vlees en bloed en daarmee een verwantschap met het vitalisme zouden kunnen suggereren, komt Kuipers voor mij uit deze bundeling vooral naar voren als een mens van taal, een dichter voor wie het woord en de uren onlosmakelijk, maar in voortdurend wisselende samenstellingen, met elkaar verbonden zijn, een ‘maker van taalvandaag’.’’
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (51)
By Alja28 juni 2022
Een serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? En toch gaan we het iedereen vragen. Het eenenvijftigste antwoord komt van Koos Hagen.
K. Schippers – Je moest me eens zien
By Janine Jongsma27 juni 2022
In de nagelaten bundel ‘Je moest me eens zien’ van K. Schippers, treffen we, volgens Adriaan Krabbendam , nabijheid, nonchalance, gemakzucht en ontroering aan. ‘’Het leeuwendeel van de gedichten bestaat uit wat ik noem 'opsommingsgedichten', waarin een reeks mededelingen, observaties, zegswijzen en aforismen rond een in de titel omschreven thema klaarblijkelijk willekeurig onder elkaar geplaatst worden, met soms een afsluitende opmerking of ‘conclusie’.’’
Proëzie
By Hans Puper26 juni 2022
Waarom schreef Bert Schierbeek proëzie? Wat is dat eigenlijk? En was hij de enige? Deze column van Hans Puper is een vervolg op zijn vorige: ‘Poëzie of proza?’
Allard van Gent
By Alja25 juni 2022
Dichter Allard van Gent beschouwt de woorden als zelfstandige ‘entiteiten’ waar hij zich vervolgens door de dag heen op verschillende manieren toe probeert te verhouden. Capituleren doen we pas tegen de avond, als wolken voor de zon schuiven leggen we de pen neer, maar in de ochtend laten we ons weer bespringen door de woorden.
Poëziewedstrijd – Rob de Vos-prijs 2022
By Janine Jongsma24 juni 2022
Inzendingen voor de Rob de Vos-prijs 2022 kunnen t/m 30 september 2022 worden ingestuurd. Welk aanstormend talent schrijft dit jaar het winnende gedicht en gaat er vandoor met de Rob de Vos-trofee en de geldprijs? De organisatie kijkt uit naar de gedichten en heeft nog wat tips om in het achterhoofd te houden.
“Het componeren van een gedicht is van een totaal andere orde dan de intentie trachten te achterhalen.”
By Alja23 juni 2022
Martin Max Aart de Jong in gesprek met August Tholen over de algehele succesneurose die veel kunstenaars in zijn greep weet te houden. Tholen zegt zelf weinig last te hebben van manifestatiedrang. Voor anderen lijkt het daardoor dat hij vooral voor zichzelf schrijft. Dat ziet hij anders. Hij is hoe dan ook op zoek naar maximale zeggingskracht.
Astrid Haerens – Oerhert
By Janine Jongsma22 juni 2022
In de debuutbundel ‘Oerhert’ van Astrid Haerens staat het lichaam van een vrouw centraal. Ivan Sacharov bespreekt de bundel in een longread. ‘Het lichaam is het onderwerp van deze poëzie; en de relatie mét. Het lichaam ook als poëzie, als een gedicht. Ik ben een man. Wat weet ik van de relatie van een vrouw met haar lichaam? Ik kan alleen – heel bescheiden – opmerken hoe deze teksten op míj overkomen.’
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (50)
By Alja21 juni 2022
Een serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? En toch gaan we het iedereen vragen. Het vijftigste antwoord komt van Anneke Wasscher.
Hans Tentije – Waarvandaan
By Janine Jongsma20 juni 2022
Marc Bruynseraede bespreekt ‘Waarvandaan’, de 23e bundel alweer van Hans Tentije: ‘De vraag is niet of we de poëzie van Hans Tentije moeten klasseren als een vorm van neo-romantiek, maar wat de betekenis is van zijn dichtkunst; wat hij ermee wil zeggen en wat het met ons doet. Het is zo helder, verstaanbaar en, met het métier van de scherpzinnige waarnemer, tot in de minuscule details uitgewerkt, dat je niet anders kunt dan het te bewonderen.’
Een literaire smeltkroes
By Alja19 juni 2022
Triëst is een culturele smeltkroes, omringd door bergen, samengeperst langs de zee. James Joyce wandelt, half dronken in een ‘stream of consciousness’, door Triest terwijl hij over Ulysses denkt. Een andere in brons gegoten schrijver die een nieuwe romanformule ontwikkelde, niet via de ‘Bewustzijnsstroom’ van Joyce, maar via de geïmporteerde psychoanalyse, is Italo Svevo. En door en langs dat alles loopt Hans Franse.
Klassieker 262: E. du Perron – Pastiche-Nerval
By Joost Dancet18 juni 2022
Hettie Marzak bespreekt 'Pastiche-Nerval' van E. du Perron (1899- 1944). Geen vertaling van een gedicht van de romantische Franse schrijver Gérard de Nerval (1808 - 1853), maar een pastiche, een stijlnabootsing met in de hoofdrol één dode blonde vrouw en enkele mannen. Welke wrede, raadselachtige geschiedenis wordt hier opgeroepen?
T.S. Eliot – Vier kwartetten
By Janine Jongsma17 juni 2022
De ‘Vier kwartetten’ van T.S. Eliot, ingeleid, vertaald en van aantekeningen voorzien door Paul Claes, zijn muziekstukken in taal over de tijd in al haar facetten. Pas na tweede lezing zie je hoe ingenieus Eliot dit werk heeft gecomponeerd. Hans Puper: ‘Je ziet de verbeelding van het muzikale: de leidmotieven, contrapunten, tempowisselingen, herhalingen, de varianten en dat alles volkomen in harmonie met inhoud en stemmingswisselingen. Daarbij past de variatie in versvormen.’
“zeker geen punt erachter om alles dicht te gooien”
By Alja16 juni 2022
Herlinda Vekemans ‘woont’ graag in de periode van opbouw van een bundel, een langzame tijd waarin lectuur, muziek, ervaringen, de tijd zelf en woorden zich aaneenrijgen tot gedachten en gedichten. Met Marc Tiefenthal praat zij over haar passie voor muziek en haar bestaan als dichter. Niet zozeer over de vraag: ‘Hoe bestaat het? als wel ‘Hoe is het zover kunnen komen?’
Frank Keizer – De introductie van het plot
By Janine Jongsma15 juni 2022
De poëzie van Frank Keizer kan crisispoëzie genoemd worden en heeft een waarschuwend karakter. ‘De introductie van het plot’ wordt besproken door Herbert Mouwen: ‘Als lezer vraag ik me soms af of ik geen verhandeling of essay in dichtvorm aan het lezen ben. Het taalgebruik van Frank keizer is boeiend, zijn woorden heeft hij zorgvuldig gekozen, maar het is beslist geen gangbare, beeldende taal. Inhoudelijk is de bundel buitengewoon interessant en vooral ook actueel en uitdagend.’