door Alja Spaan | feb 28, 2023 | Column
door Maarten Buser Eind januari van dit jaar verscheen er een column op Meander over epische poëzie in het Nederlandse taalgebied. Auteur Pieter Sierdsma valt gelijk met de deur in huis: ‘Epische gedichten zijn in de Nederlandse literatuur weinig gewild....
door Hans Puper | feb 26, 2023 | Column
door Hans Puper Toen ik nog recensieredacteur bij Meander was, kreeg ik eens een bundel met daarbij een uitgebreide toelichting van de dichter over zijn bedoelingen. Ik vroeg mij af of hij het niet beter bij dat stuk proza had kunnen laten, want dat had hem veel tijd...
door Alja Spaan | feb 19, 2023 | Column
door Hans Franse – ‘Vondelen komt hier om uit zijn Constantijn voor te lezen’, schreef Hooft in een van zijn vele brieven, een schat aan elegantie en sociale kennis uit de zeventiende eeuw, aan Huijgens. ‘Hier’ was het Muiderslot: ’t Hoge Huis te Muiden. Of...
door Alja Spaan | feb 14, 2023 | Column
door Pieter Sierdsma – De Tweede Wereldoorlog heeft een opmerkelijk smaller spoor achtergelaten in de dichtkunst dan de Eerste Wereldoorlog. Die infernale strijd was in zijn ontzettende dimensies meer dan een strategisch gevoerde oorlog en maakte bij de...
door Alja Spaan | feb 12, 2023 | Column
door Rogier de Jong Komt ons aardgas uit Groningen of uit Nederland? En is Zeeuwse poëzie Zeeuwse of Nederlandse poëzie? Dat maakt natuurlijk niet uit. Waarom dan canoniseren? Omdat de oer-Nederlandse strijd tegen het water nergens zo tot de verbeelding spreekt...
door Alja Spaan | feb 5, 2023 | Column
door Jan Loogman – Wer jetzt kein Haus hat, baut sich keines mehr. Dit is de meest bekende regel uit Rilkes bekende Herbsttag. Anton Korteweg noemde dat in 1976 ‘het mooiste buitenlandse gedicht is dat ik ken’. Zijn voorkeur voor het gedicht benoemt hij als...