LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Literaire herinneringen aan Groningen (3)

door Rogier de Jong – Groningen was ruim een halve eeuw geleden een flinke provinciestad met zo’n honderdvijftigduizend inwoners. Ze had een uitbundig literair leven maar was nu ook weer niet zo groot dat je niet vroeg of laat met een letterkundige in aanraking...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (26)

door Yvonne Broekmans – Wat maakt een gedicht goed? Je komt er niet onderuit om te constateren dat de kwaliteit van een gedicht in de loop van de tijd werd bepaald volgens heel verschillende criteria. Middeleeuwse troubadours werden binnengehaald om hun...

Speelkwartier in kwade tijden

door Jan Loogman Als poëzie spelen met taal is, kan de vraag gesteld worden of dit wel een tijd voor poëzie is. Wie doet er in crisistijden aan speelkwartier? In 1935 dichtte George Orwell: A happy vicar I might have been / Two hundred years ago / To preach upon...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (25)

door Geert Zomer – Wat maakt een gedicht goed? Een jaar of tien geleden gaf ik een workshop poëzie bij een aanloopcentrum voor mensen met een psychische kwetsbaarheid. Er deed  een buurtbewoner mee. Hij praatte zonder dat hij een vraag nodig had. Ins Blaue...

Waarom eigenlijk?

door Hans Puper © Jonathan Cook In mijn vorige column identificeerde ik Ilja Leonard Pfeijffer als de schepper van Evi Aarens, de fictieve dichter van Disoriëntaties. Echt bewijzen kun je dat natuurlijk niet; het blijven aannames tot hij dat bevestigt. Maar waarom wil...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (24)

door Herbert Mouwen – Wat maakt een gedicht goed? Een gedicht moet mij blijven verrassen, wanneer ik het lees en herlees. Een goed gedicht roept bij mij steeds nieuwe verwondering op, het heeft blijvende zeggingskracht. Ik krijg dan een persoonlijke relatie met...