door Alja Spaan | nov 9, 2021 | Column
door Hettie Marzak – Twee wegen Een gedicht kan twee wegen bewandelen om een goed gedicht te worden. De ene weg is die van de uiterlijke vorm: alles moet kloppen, metrum, rijm, ritme, het aantal lettergrepen. En het moet in correct Nederlands geschreven zijn. Ik...
door Alja Spaan | nov 7, 2021 | Column
door Jan Loogman foto (c) Pixabay ‘Elke buur / is het ongelezen boek / vol geheimen en mysterie / het onontdekte Utopia.’ De toehoorders in de zaal kijken naar elkaar, deze dichter stond niet op het programma. Hij heeft vanuit de zaal gewoon zijn hand...
door Alja Spaan | nov 2, 2021 | Column
door Ivan Sacharov – EEN VLIES VAN KENNIS Dit gedicht van mij kwam niet verder dan de tweede ronde bij de Prijs de Poëzie: CROSSING – Het droog te houden als men denkt vraagt soms een inschatting vooraf. Een schaatsenrijder op dit vlak maakt slechts...
door Alja Spaan | okt 31, 2021 | Column
door Jan van der Vegt Under Milk Wood, het laatste meesterwerk van Dylan Thomas (kort na de voltooiing in 1953 stierf de dichter) was als stemmenspel voor radio geschreven, maar zinderde zo van leven en drama dat het ook in het theater opgevoerd kon worden. Dat...
door Alja Spaan | okt 26, 2021 | Column
door Kamiel Choi – Wat Maakt Een Gedicht Goed? Een gedicht is goed wanneer de taal lijkt te toveren. Het hangt dus ook van de lezer af of een gedicht goed is. We kunnen met de abstractie van een ideale lezer een objectief criterium benaderen. Taal lijkt te...
door Hans Puper | okt 24, 2021 | Column
door Hans Puper In een column over concrete poëzie schreef ik dat Theo van Doesburg en Greta Monach de werking van klank als het wezen van poëzie beschouwden. Van Doesburg: ‘Poëzie (…) is het zijn zelf, dat zich door klank, klankverhouding en klankcontrast uit’. Greta...