Oude man met knotje

Jan Loogman citeert ‘Het leven is vurrukkulluk’ van Remco Campert in deze vermakelijke column over mooi en lelijk, oud en jong en alles dat je daartussen zomaar kan tegenkomen. En wij citeren hem weer, “aangenamer dan opgewonden ergernis over een oude man met een knot, is verwondering over de knot van de oude man.” Ergernis verdwijnt, een geleidelijk proces.

Lees verder

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (51)

Een serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? En toch gaan we het iedereen vragen. Het eenenvijftigste antwoord komt van Koos Hagen.

Lees verder

Proëzie

Waarom schreef Bert Schierbeek proëzie? Wat is dat eigenlijk? En was hij de enige? Deze column van Hans Puper is een vervolg op zijn vorige: ‘Poëzie of proza?’

Lees verder

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (50)

Een serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? En toch gaan we het iedereen vragen. Het vijftigste antwoord komt van Anneke Wasscher.

Lees verder

Een literaire smeltkroes

Triëst is een culturele smeltkroes, omringd door bergen, samengeperst langs de zee. James Joyce wandelt, half dronken in een ‘stream of consciousness’, door Triest terwijl hij over Ulysses denkt. Een andere in brons gegoten schrijver die een nieuwe romanformule ontwikkelde, niet via de ‘Bewustzijnsstroom’ van Joyce, maar via de geïmporteerde psychoanalyse, is Italo Svevo. En door en langs dat alles loopt Hans Franse.

Lees verder