Columns
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (17)
Een nieuwe serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? De medewerkers van Meander zijn achtereenvolgens serieus, speels, poëtisch, humoristisch, streng, onderhoudend, kort, (iets) te lang, verlegen, duidelijk, zeker, geërgerd, motiverend, vluchtig of vragend. Het zeventiende antwoord komt van Ivan Sacharov.
Melkwoud, geen melkbos
Gastcolumnist Jan van der Vegt over het laatste meesterwerk van Dylan Thomas, Under Milk Wood, en de diverse vertalingen van dit - als stemmenspel voor radio geschreven - stuk dat zo zinderde van leven en drama dat het ook in het theater opgevoerd kon worden. De kracht van Claus, de foutloze versie van Bindervoet, blijft het taalplezier even meeslepend en herkenbaar als in de eerste versie?
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (16)
Een nieuwe serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? De medewerkers van Meander zijn achtereenvolgens serieus, speels, poëtisch, humoristisch, streng, onderhoudend, kort, (iets) te lang, verlegen, duidelijk, zeker, geërgerd, motiverend, vluchtig of vragend. Het zestiende antwoord komt van Kamiel Choi.
Stadhouderskade 42 te Amsterdam
Zijn vorm en ‘klank, klankverhouding en klankcontrast’ wezenlijk voor poëzie, zoals Theo van Doesburg en Grata Monach vonden? Als je zo’n vraag wilt beantwoorden, kun je het best naar tegenvoorbeelden zoeken. En als je tegenvoorbeelden zoekt, kun je het best te rade gaan bij K. Schippers. Een column van Hans Puper.
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (15)
Een nieuwe serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? De medewerkers van Meander zijn achtereenvolgens serieus, speels, poëtisch, humoristisch, streng, onderhoudend, kort, (iets) te lang, verlegen, duidelijk, zeker, geërgerd, motiverend, vluchtig of vragend. Het vijftiende antwoord komt van Paul Roelofsen.
PICCOLO en de dooie dood
Hans Franse over de dood van zijn vriend de acteur Herman Frank. Over de tijd van flexibele theaters, in oude melkfabrieken of verbouwde kerken, en ontmoetingen met poppenspelers en kunstenaars en hoe clown Piccolo van Theater Pssst uit den Haag de meeste indruk op hem maakte. Piccolo, gespeeld door Frank, besprak met de kinderen in het publiek de oplossingen voor de grootste problemen.
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (14)
Een nieuwe serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? De medewerkers van Meander zijn achtereenvolgens serieus, speels, poëtisch, humoristisch, streng, onderhoudend, kort, (iets) te lang, verlegen, duidelijk, zeker, geërgerd, motiverend, vluchtig of vragend. Het veertiende antwoord komt van Peer van den Hoven.
Imitatie
Karel Wasch, de enige èchte, over beroemde pastiches, oftewel teksten in de stijl van een andere schrijver en meesters in het persifleren, en hoe dat heel iets anders is dan stukken overschrijven van andere auteurs. Kees van Kooten als Carmiggelt bijvoorbeeld. Marcel Proust als de gebroeders Concourt. André van Duin als Jules Deelder, inclusief stem en kleding!
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (13)
Een nieuwe serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? De medewerkers van Meander zijn achtereenvolgens serieus, speels, poëtisch, humoristisch, streng, onderhoudend, kort, (iets) te lang, verlegen, duidelijk, zeker, geërgerd, motiverend, vluchtig of vragend. Het dertiende antwoord komt van Marten Janse.