door Hans Puper | sep 24, 2022 | Column
door Hans Puper met medewerking van Piet Buunk Monet, ‘Populieren op de oever van de Epte’. 1891 Herman Gorter werd en wordt nogal eens een luminist genoemd – iemand die licht en kleur tot thema van zijn werk maakt. Over Mei (1889) schreef hij aan Kloos: ‘Wat het ding...
door Alja Spaan | sep 20, 2022 | Column
door Pieter Sierdsma Mijn regels voor een goed gedicht. Wat een gedicht is heeft door de tijd heen veel vormen gekend, van een verhalend gedicht tot een epigram. Kernachtige expressiviteit en woordenrijkheid wisselen af. De levensvatbare gedichten hebben een...
door Alja Spaan | sep 18, 2022 | Column
door Hans Franse De mooiste uren in mijn zwervend bestaan waren die als ik in lente of herfst door de mooiere streken van het land kon reizen. Op de grens van het licht rustte ik in Zaltbommel om daarna over de wallen van dat stadje van Maarten van Rossum te...
door Alja Spaan | sep 13, 2022 | Column
door Onno-Sven Tromp Wat maakt een gedicht goed? In dichtbundels is er vaak één gedicht dat boven alle andere uitsteekt. In een recensie van de bundel wordt dan dat ene gedicht geciteerd. In dit boven alle andere gedichten uitstekende gedicht merk je dat de...
door Alja Spaan | sep 11, 2022 | Column
door Rogier de Jong De Nederlandse poëzie ligt al een eeuw ingeklemd tussen twee genres die elkaar prima kunnen luchten of zien zolang ze maar in hun eigen stroomgebied blijven. Onze dichtkunst is daarmee een soort Mesopotamië geworden, het tweestromenland...
door Alja Spaan | sep 10, 2022 | Column
door Marc Bruynseraede Van de Jezuïeten – de stoottroepen van de contrareformatie – is geweten dat zij verbeten betweters zijn. Dat blijkt weer uit een stuk, dat Libert vander kerken S.J. (nomen est omen) zo’n 77 jaar geleden liet verschijnen in het...