LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Deze seconde en de volgende

door Jan Loogman –   Dichters schrijven graag over geluk. Daarom wilde ik in deze column daar ook eens over schrijven. Maar toen werd ik ziek. Het is niet ernstig, een flinke verkoudheid, maar over geluk schrijven wordt nu een zware opgave in plaats van een...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (65)

door Frans Terken –   Wat Maakt Een Gedicht Goed? Een gedicht dat me meteen treft, de woorden als ook beelden, als ik er helemaal door meegenomen word, dat ontroert of dat er een lichte euforie ontstaat, maakt voor mij een gedicht goed. De beeldspraak die...

Alles van waarde

door Jan van der Vegt – Steeds weer laait de Verontwaardiging op, de woede waarmee we willen oordelen over fouten van anderen, ondanks de vrome woorden ‘Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt’. Een van haar slachtoffers is al jarenlang de...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (64)

door Anneruth Wibaut – Wat Maakt Een Gedicht Goed? Goede poëzie sleurt me het gedicht binnen. Dat doet het door de kracht van de woorden, een zin, de titel, of door haar onweerstaanbare klanken. Altijd openbaart het een stukje van het Grote Geheim. Misschien op...

Gorter, luminist II

door Hans Puper met medewerking van Piet Buunk Caspar David Friedrich, ‘Der Wanderer über dem Nebelmeer’ (1818) In mijn vorige column heb ik het gehad over het luminisme van Gorter en dat van schilders uit zijn tijd. Overeenkomsten kun je makkelijk laten zien, ook...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (63)

door Æde de Jong – Het is makkelijker om vast te stellen wanneer een gedicht níét goed is. Net als bij het editen van een film valt het eerder op wanneer het misgaat. Het is tot op zekere hoogte subjectief of een gedicht of dichter goed is. Zo vindt Piet...