LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Oude man met knotje

door Jan Loogman   Wie was de man die zich zo opwond over tachtigjarige seksegenoten met hun haar in een knotje en tatoeages op hun lijf? We zaten samen op het terras, nog twee vrienden erbij. Een aangenaam non-alcoholisch biertje in onze handen. Ik kende hem al...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (51)

door Koos Hagen   Wat Maakt Een Gedicht Goed? Moderne poëzie hult zich nogal eens in duisternis. Uitgekleed tot op de botten, alle taalmuziek grondig gewist, tot niet veel meer overblijft dan een zielloos karkas. Woorden genoeg, maar ze hangen met ijzerdraadjes...

Proëzie

door Hans Puper Deze column is een vervolg op mijn vorige: ‘Poëzie of proza?’ Een jaar of tien geleden vond ik bij een antiquair Het dier heeft een mens getekend van Bert Schierbeek, dat verscheen in 1960. Het bestaat uit poëtisch proza dat regelmatig overgaat in...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (50)

door Anneke Wasscher     Wat Maakt Een Gedicht Goed? Poëzie die me raakt vind ik goed. Ik herlees een gedicht dan meerdere malen. Het kan slechts een strofe zijn. Soms zelfs enkele woorden waarbij ik stilsta en nadenk. Van jongs af aan werd ik vaak ontroerd...

Een literaire smeltkroes

door Hans Franse   Triëst is een culturele smeltkroes, omringd door bergen, samengeperst langs de zee. De vroegere Oostenrijks-Hongaarse havenstad heeft nog duidelijk Oostenrijkse kenmerken, maar na de overname door Italië heeft dat land een stevige greep erop...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (49)

door Elbert Gonggrijp     Wat Maakt Een Gedicht Goed? “…Die dagen met jou G., heb ik gemompeld als een schaker, alleen tegen zijn bord, zo hevig tegen niemand.” Rutger Kopland, uit de cyclus G. uit “Al die mooie beloften“ (1978)   Zoals muziek klinkt zo...