LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Melkwoud, geen melkbos

door Jan van der Vegt   Under Milk Wood, het laatste meesterwerk van Dylan Thomas (kort na de voltooiing in 1953 stierf de dichter) was als stemmenspel voor radio geschreven, maar zinderde zo van leven en drama dat het ook in het theater opgevoerd kon worden. Dat...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (16)

door Kamiel Choi – Wat Maakt Een Gedicht Goed? Een gedicht is goed wanneer de taal lijkt te toveren. Het hangt dus ook van de lezer af of een gedicht goed is. We kunnen met de abstractie van een ideale lezer een objectief criterium benaderen. Taal lijkt te...

Stadhouderskade 42 te Amsterdam

door Hans Puper In een column over concrete poëzie schreef ik dat Theo van Doesburg en Greta Monach de werking van klank als het wezen van poëzie beschouwden. Van Doesburg: ‘Poëzie (…) is het zijn zelf, dat zich door klank, klankverhouding en klankcontrast uit’. Greta...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (15)

door Paul Roelofsen –   Wat Maakt Een Gedicht Goed? 1   dat het ontwapenend is 2   dat het schaamteloos is 3   dat het verrast 4   dat het raadselachtig is 5   dat het wakker schudt 6   dat het zowel schoonheid als kracht uitstraalt 7   dat het raakt in...

PICCOLO en de dooie dood

door Hans Franse – Op mijn Italiaanse berg kwam het bericht uit Nederland dat een man die ik als mijn vriend beschouwde, maar al jaren niet had gezien, de acteur Herman Frank, overleden was, 85 jaar oud, bijna 86. Hij heette eigenlijk Herman Frank van Putte. De...

Wat Maakt Een Gedicht Goed? (14)

door Peer van den Hoven –   Een goed gedicht Een gedicht zegt het onzegbare. Dat kan natuurlijk helemaal niet en daarom is een gedicht een poging om het onzegbare te zeggen. .      Hoort de lezer het onhoorbare? Ons denken en onze taal hebben nu eenmaal...