'Plezier in het taalspel is het belangrijkste'

‘Ik was dertien en een ‘moeilijke’ puber, of liever gezegd: de wereld deed moeilijk en daar moest ik over schrijven’, vertelt Maren Mostert. ‘Mijn eerste gedicht ging over een enge docent met een drankhoofd en een vette babylok.’

Lees verder

'In een goed gedicht wordt het onnoembare uitgesproken'

Peter W.J. Brouwer: ‘In een goed gedicht wordt het onnoembare uitgesproken. Wanneer je het een naam wilt geven, vlucht het voor je uit. Het stroomt weg. Wanneer je een gedicht leest, ontvouwt de taal zich in beelden, maar die beelden zijn niet altijd ‘van hier’.’

Lees verder

'Liefde voor poëzie kun je aanleren'

De Iraans-Nederlandse filmmaakster, schrijfster en vertaalster Nafiss Nia woont sinds 1992 in Nederland. Ze maakt documentaires en filmscenario’s en publiceert proza en poëzie. Een gesprek over filosoferen zonder al te veel stof, rode draden, passie voor de poëzie en het delen van woorden met anderen.

Lees verder