Recensies
Stefaan Pauwels - Nog iets dat ik weet over jou
Marc Bruynseraede verdiepte zich in de debuutbundel ‘Nog iets dat ik weet over jou’ van Stefaan Pauwels: ‘Hij toont een rijk arsenaal aan beelden en verbeelding, aan taalkracht en aan achterliggend decor van beleving en belezenheid. Zijn verzen zitten goed in mekaar, al roepen ze soms vreemde werelden op, maar in dichtkunst is een en ander toegelaten.'
René van Loenen - Surplace
Marc Eyck vindt in de nieuwe bundel van René van Loenen, 'Surplace', gedichten die vertraging gebruiken om poëtisch voordeel te behalen. Hoewel Van Loenens taalgebruik in vorige bundels ook wel geduid werd als eendimensionaal, lijkt de dichter zich met deze bundel te revancheren. Het taalgebruik in deze bundel is eenvoudig en transparant, en roept op deze manier herkenning op. Toch mist de recensent 'de worsteling met de mooi beschreven ervaringen of overdenkingen. De gedichten schuren niet, gaan je niet onder de huid zitten.'
Paul Demets - De landsheer van de Lethe
Het werk van de Oostendse kunstenaar Spillieart inspireerde Paul Demets, 25 jaar geleden, tot het schrijven van ‘De landsheer van de Lethe’. In bewerkte vorm is deze nu pas gepubliceerd. De wisselwerking met de beelden van Spilliaert staat centraal in de bundel. Peter Vermaat: ‘Wanneer je die beelden volkomen buiten beschouwing laat – wat in deze Google-tijd vrijwel onmogelijk zou zijn – vallen de gedichten op diverse plekken achterover omdat het bijbehorende beeld van Spilliaert ze geen wand geeft om tegen te leunen.’
Monique Hendriks – Retrospectieven
‘Retrospectieven’ is het poëziedebuut van Monique Hendrik, de Nederlandse kampioen Poetry slam 2021. Een View-Master waardoor je zeven gedichten kunt lezen in 3D, afgedrukt op kunstwerken van Lilia Scheerder. Een originele kennismaking en ook heel mooi uitgevoerd. Hendriks laat in haar poëzie een grote verbeeldingskracht zien en geeft op het podium een goede performance weg. We zullen in de toekomst zeker meer van haar horen. Een recensie van Janine Jongsma.
arnoud rigter & sieger baljon - controversiële diersoort
‘controversiële diersoort’, samengesteld door arnoud rigter en sieger baljon, is een bloemlezing, maar je kunt hem net zo goed als een op zichzelf staande bundel beschouwen: hij bestaat uit vijf afdelingen en de namen van dichters staan niet bij de afzonderlijke gedichten, waardoor ze optimaal op elkaar inwerken en een onderlinge samenhang vertonen. Een recensie van Hans Puper.
Rik Andreae – Landschap met blauwe schutting
De bundel ‘Landschap met blauwe schutting’ van Rik Andreae is alweer zijn vijfde. Maurice Broere vindt de poëzie van Andreae intrigerend, maar ook ondoorgrondelijk. Niet vanwege de diverse thematiek, die is herkenbaar met onderwerpen als natuur, ouder worden en de dood. ‘De verzen zijn vaak vervreemdend en soms absurdistisch. Een kennismaking met dit werk was voor mij zeker de moeite waard.’
Ramsey Nasr - Compacter
Ramsey Nasr (Dichter des Vaderlands van 2009 tot 2013) heeft met ‘Compacter’ een verzamelbundel samengesteld met gedichten uit zijn vorige bundels. Dit jaar schrijft hij ook het Poëziegeschenk. Hettie Marzak vindt het dichterschap van Nasr bijzonder: ‘In betrokken maatschappijkritiek stelt hij onrecht aan de kaak. Liever ziet hij zich omringd door eerlijke barbaren dan door gecultiveerde leugenaars. En deze voorkeur spreekt hij uit in bevlogen en betoverende taal, bezwerend en evocatief.’
Steven Graauwmans - Wachten op de bijen
‘’Steven Graauwmans heeft met de bundel ‘Wachten op de bijen’, stof gegeven om over na te denken, vindt Paul Roelofsen. De bundel is geïnspireerd op de film ‘Gerry’. Graauwmans probeert, zoals de filmmaker ook doet, om ‘de lezer, tot nadenken te stemmen omtrent het menselijk bestaan en de zin, ‘the thing’, daarvan.’’
Tomas Lieske - Het spettert geluk
Klauwhamer en Bitter hebben een goed gesprek terwijl ze samen aan het vissen zijn. Bitter doet verslag van de bundel ‘Het spetter geluk’ van Tomas Lieske, die hij recent gelezen heeft. Hierin buitelen vooral elementen uit de westerse cultuurgeschiedenis over elkaar heen. Bitter begrijpt niet waarom hij tot de laatste bladzijde moet wachten om poëzie te lezen. Dit is het derde deel van de drieluik die begon met ‘Daedalea’ en werd voortgezet met ‘Keto Stiefcommando’. Een recensie van Peter Vermaat.