zomer op het land
–
schelp van zee ronde richels kalk spoelt
aan land geruisloos over het nat patroon
stroomdraden zand traag tij korrels voetschreden
rimpels gedachte is een vorm gebleven zweven
zeepwolken in de diepe hemel
–
zee is een natte jurk opgeschort schuim
verlangende schrijvers van eenregelige confetti
bewegen papieren naar de kustlijn
een onbesproken lief raadsel sluimert
als een zeef van vergeten
golven bidden witte slingers
de zee is een zoutwater bak
het schip een blauw plaatje
aan de einder geplakt
–
de zon brandt een kus op roerig stuivende
kinderen ze vieren valken aan de hand die
bovenaan weg duiken de vleugels uitslaan
badgasten luieren in een slaapkamer
het bed is het strand door hun halfslaap
drijven wolken zeeanemonen
roodwit aan de rand
–
een zeil duikt op schuim
de groene berg vloeit van de kruin
lichter lichter is de dag
twee ruiters dalen
van een duin af.
–
© Pieter Sierdsma
–
–
Pieter Sierdsma (Oudeschoot,1948), dichter en columnist (Meander). Dichtbundels zijn Tussen lucht en geluid, In de bocht van de rivier en Reis naar de eilanden (2019). Zijn laatste gedichten zijn geïnspireerd door tekeningen van Léon Spilliaert over een verstorven Oostende. Een eerste versie hiervan, Suite voor Oostende, is te koop in het museum voor beeldende kunst aldaar, Mu-zee.
–
schelp van zee ronde richels kalk spoelt
aan land geruisloos over het nat patroon
stroomdraden zand traag tij korrels voetschreden
rimpels gedachte is een vorm gebleven zweven
zeepwolken in de diepe hemel
–
zee is een natte jurk opgeschort schuim
verlangende schrijvers van eenregelige confetti
bewegen papieren naar de kustlijn
een onbesproken lief raadsel sluimert
als een zeef van vergeten
golven bidden witte slingers
de zee is een zoutwater bak
het schip een blauw plaatje
aan de einder geplakt
–
de zon brandt een kus op roerig stuivende
kinderen ze vieren valken aan de hand die
bovenaan weg duiken de vleugels uitslaan
badgasten luieren in een slaapkamer
het bed is het strand door hun halfslaap
drijven wolken zeeanemonen
roodwit aan de rand
–
een zeil duikt op schuim
de groene berg vloeit van de kruin
lichter lichter is de dag
twee ruiters dalen
van een duin af.
–
© Pieter Sierdsma
–
–
Pieter Sierdsma (Oudeschoot,1948), dichter en columnist (Meander). Dichtbundels zijn Tussen lucht en geluid, In de bocht van de rivier en Reis naar de eilanden (2019). Zijn laatste gedichten zijn geïnspireerd door tekeningen van Léon Spilliaert over een verstorven Oostende. Een eerste versie hiervan, Suite voor Oostende, is te koop in het museum voor beeldende kunst aldaar, Mu-zee.
Achter de schuren
–
Alsof het nooit winter wordt, opnieuw
de kleurvlekken tussen het
–
wisselend licht, bladeren buigend zo
diep mogelijk over het stille gras
–
alsof hij zojuist ging slapen, het lijf
dampend nog vanonder haar
–
zwaarte. Alsof er voor altijd genoeg is:
haar handen vogels die
–
de aarde omhooggooien en met open
bek het voedsel vangen.
–
Haar voorraad een lange zomer. Alsof
het werk gedaan is, lauw
–
bier op de ruwe tafels, vliegen die zich
verdrinken in het vocht.
–
© Alja Spaan
uit de bundel Misschien moet alles eerst op tekening hersteld, Watervis 2017
–
–
Alja Spaan (Sint Pancras, 1957), schrijver, publiceert dagelijks. De bundel Misschien moet alles eerst op tekening hersteld (Watervis, 2017) vormt haar eigenlijke, volwaardige debuut als dichter. Het jaar erop verscheen Tegen het vergeten en voor de behoedzaamheid (IndeKnipscheer, 2018). In 2021 verscheen losse honden (Aspekt). Op 2 september a.s. presenteert ze een nieuwe bundel (Uitgeverij P).
–
Alsof het nooit winter wordt, opnieuw
de kleurvlekken tussen het
–
wisselend licht, bladeren buigend zo
diep mogelijk over het stille gras
–
alsof hij zojuist ging slapen, het lijf
dampend nog vanonder haar
–
zwaarte. Alsof er voor altijd genoeg is:
haar handen vogels die
–
de aarde omhooggooien en met open
bek het voedsel vangen.
–
Haar voorraad een lange zomer. Alsof
het werk gedaan is, lauw
–
bier op de ruwe tafels, vliegen die zich
verdrinken in het vocht.
–
© Alja Spaan
uit de bundel Misschien moet alles eerst op tekening hersteld, Watervis 2017
–
–
Alja Spaan (Sint Pancras, 1957), schrijver, publiceert dagelijks. De bundel Misschien moet alles eerst op tekening hersteld (Watervis, 2017) vormt haar eigenlijke, volwaardige debuut als dichter. Het jaar erop verscheen Tegen het vergeten en voor de behoedzaamheid (IndeKnipscheer, 2018). In 2021 verscheen losse honden (Aspekt). Op 2 september a.s. presenteert ze een nieuwe bundel (Uitgeverij P).
Het regende in de stad,
toen kwam er wat
muziek van straatmuzikanten,
die bliezen naar de kanten.
–
Toen voelde ik de leugen
van vrolijkheid in ’t geheugen,
die men als kind eens heeft,
te dansen omdat men leeft.
–
Herman Gorter
opgenomen in de bloemlezing Dromen met open ogen, Adriaan Morriën, De Kern, 1959
–
–
Herman Gorter (Wormerveer, 26 november 1864 – Sint-Joost-ten-Node, 15 september 1927) was een Nederlandse dichter. Hij is vooral bekend geworden door zijn gedicht van epische lengte Mei (1889). De openingsregel van dit gedicht, Een nieuwe lente en een nieuw geluid is een staande uitdrukking geworden. Gorter werd en wordt nogal eens een luminist genoemd.
toen kwam er wat
muziek van straatmuzikanten,
die bliezen naar de kanten.
–
Toen voelde ik de leugen
van vrolijkheid in ’t geheugen,
die men als kind eens heeft,
te dansen omdat men leeft.
–
Herman Gorter
opgenomen in de bloemlezing Dromen met open ogen, Adriaan Morriën, De Kern, 1959
–
–
Herman Gorter (Wormerveer, 26 november 1864 – Sint-Joost-ten-Node, 15 september 1927) was een Nederlandse dichter. Hij is vooral bekend geworden door zijn gedicht van epische lengte Mei (1889). De openingsregel van dit gedicht, Een nieuwe lente en een nieuw geluid is een staande uitdrukking geworden. Gorter werd en wordt nogal eens een luminist genoemd.
foto’s © Alja Spaan, 21 augustus 2014 en 5 augustus 2016