LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Archief

De eindronde van de Meander Dichtersprijs 2017
De eindronde van de Meander Dichtersprijs 2017
Rond 20 mei weten we wie de Meander Dichtersprijs 2017 heeft gewonnen.
De gedichten van de finale (4)
De gedichten van de finale (4)
De gedichten voor de finale van de Meander Dichtersprijs 2017 (4): Maria van Oorsouw, Kate Schlingemann en Merel van Slobbe.
De gedichten van de finale (3)
De gedichten van de finale (3)
De gedichten voor de finale van de Meander Dichtersprijs 2017 (3): Wim Vandeleene, Marjon Zomer en Martin Wijtgaard.
De gedichten van de finale (2)
De gedichten van de finale (2)
De gedichten voor de finale van de Meander Dichtersprijs 2017 (2): Stefan Heulot, Nafiss Nia en Astrid Arns.
De gedichten van de finale (1)
De gedichten van de finale (1)
De gedichten voor de finale van de Meander Dichtersprijs 2017 (1): Onno-Sven Tromp, Peter Vermaat en Hester van Beers.
Ineke Holzhaus - Blijven en weggaan
Ineke Holzhaus - Blijven en weggaan
Recensent Hans Franse over ‘Blijven en weggaan’ van Ineke Holzhaus: ‘De poëzie van Ineke Holzhaus is zeer zintuiglijk. Ze neemt scherp waar en legt die waarneming vast in het gedicht, waardoor haar gedichten worden tot een persoonlijk hier en nu. Haar taalgebruik is eenvoudig, vol kleur en soms is er een ritmische muzikaliteit, die het lezen aangenaam maakt.’
Alain Delmotte - Warhoofds gekkenwerk
Alain Delmotte - Warhoofds gekkenwerk
Hans Puper over de nieuwe bundel van Alain Delmotte: ‘Warhoofds gekkenwerk verschilt van alles wat ik de laatste jaren aan poëzie heb gelezen. Alleen daarom al vind ik de bundel verfrissend, maar dat is niet het enige: hij is ook goed. Al bij het eerste gedicht schoot ik in de lach, maar een light verse-bundel is het niet, integendeel. En ik zeg ‘gedicht’, maar klopt dat eigenlijk wel? Dat is nog maar de vraag. ( … ) Het is net maar hoe je het bekijkt en dat is precies de bedoeling, denk ik. Een prachtbundel.’
Joost Baars - Binnenplaats
Joost Baars - Binnenplaats
‘Binnenplaats’ is niet alleen de omsloten tuin waar de dichter vanaf zijn balkon over uitkijkt. In het woord ‘binnenplaats’ klinkt ook iets door van het innerlijk, van de diepste kern. Recensent Eric van Loo is kritisch, maar ook enthousiast over deze bundel van Joost Baars: “Binnenplaats’ is een geweldig en omvangrijk debuut. De onderzoekingen uit de eerste afdeling zijn spannend en intiem, en nodigen uit tot herlezen en herkauwen.’
Verzamelsite
Verzamelsite
De oudste laag van Meander bestaat uit de gedichten die van najaar 1995 tot en met voorjaar 1998 op de site zijn gezet. Het zijn 232 gedichten van 67 inzenders.
Gedichten
Gedichten
Poëzie is als een sluipwesp
Poëzie is als een sluipwesp
Anouk Smies (1975) publiceerde gedichten op Krakatau, de Optimist en de Contrabas. Haar tweede poëziebundel Wie heeft een middelpunt nodig verscheen bij Uitgeverij de Opwenteling en werd onlangs genomineerd voor de J.C. Bloemprijs.
Thomas Möhlmann - Ik was een hond
Thomas Möhlmann - Ik was een hond
Recensent Hans Puper over de nieuwe bundel van Thomas Möhlmann: ‘Ik was een hond’ is een goede bundel. Sommige gedichten geven zich moeizaam prijs, maar een geduldige, aandachtige lezer wordt ruimschoots beloond. Het eerste gedeelte vind ik boeiender dan het tweede, omdat de variabele lengte en losse vorm goed passen bij de soms als heftig ervaren tegenstelling tussen de veiligheid van de kleine, vertrouwde omgeving en het dreigend onheil in de buitenwereld.’
Een nieuw dichtersplatform
Een nieuw dichtersplatform
Heleen Bosma (1964) is dichter en schrijfdocent. Ze was stadsdichter van Deventer en provinciedichter van Overijssel. Vier keer drong ze door tot de top 100 van de Turingwedstrijd. Ze publiceerde twee bundels. Recent lanceerde zij een nieuw soort dichtersplatform: Dichter bij dichters.
Gedichten
Gedichten
Tonnus Oosterhoff - Ja nee
Tonnus Oosterhoff - Ja nee
Recensent Paul Roelofsen heeft ‘Ja nee’ van Tonnus Oosterhoff met plezier gelezen en dat gunt hij anderen ook. Helaas is de lezerskring beperkt en dat is niet terecht, ‘want of je nu graag ernstig ontregeld wilt worden, van humor houdt of geniet van het stoeien met taal, je komt bij deze dichter hoe dan ook aan je trekken.’
Dimitri Casteleyn - Vanwaar kom je beeld
Dimitri Casteleyn - Vanwaar kom je beeld
‘Vanwaar kom je beeld’ is de nieuwe bundel van Dimitri Casteleyn. Recensent Ivan Sacharov gaat met hem in discussie: ‘Er lijkt overigens niets aan te doen dat iemand langzaam ‘in zichzelf verandert’, zoals de dichter dat zo cryptisch zegt. Iemand wordt noodzakelijkerwijs steeds meer zichzelf doordat hij wordt ervaren (door zichzelf en anderen) en doordat de gedroomde tijd die we de toekomst noemen steeds korter wordt. We zijn voorbestemd onszelf te worden, of we willen of niet!’ Een boeiende bundel.
Klassieker 212: Hans Tentije - Berlijn – Ansbacher Strasse
Klassieker 212: Hans Tentije - Berlijn – Ansbacher Strasse
De klassieker van deze maand kent een nauwkeurige locatie. Om elke verwarring uit te sluiten gaf Hans Tentije in de titel niet alleen de straat maar ook de plaats aan. Dat maakt nieuwsgierig. Wat heeft de dichter in deze straat gezien? Wat is er gebeurd? René Leverink ging voor ons op onderzoek uit.
Marleen de Crée - Erbarme dich
Marleen de Crée - Erbarme dich
Recensent Romain John van de Maele: ‘Zopas verscheen ‘Erbarme dich’, een nieuwe dichtbundel van Marleen de Crée (1941). Het werk is echter meer dan een dichtbundel, het is een Gesamtkunstwerk. In een intrigerende inleiding gaat Johan van Cauwenberghe op zoek naar de oorsprong van de titel, en hij staat stil bij de relatie tussen lijden, medeleven en kunst. Zijn korte verkenning gaat niet alleen over de gedichten van Marleen de Crée, maar ook over muziek en visuele kunst.’ Van de Maele is zeer onder de indruk van de bundel.
Alexis de Roode - Een steen openvouwen
Alexis de Roode - Een steen openvouwen
‘Ik ben vandaag in dienst getreden van het goede’ schrijft Alexis de Roode in het eerste gedicht van zijn bundel ‘Een steen openvouwen’. Maar wat is het goede? Recensent Eric van Loo: ‘Veel gedichten hebben een donkere, om niet te zeggen donkerroode ondertoon. ( … ). Maar, zegt Van Loo: ‘[er zijn] ook gedichten, waarin De Roode in lyrische en heldere stijl misstanden aan de kaak stelt.’
Gedichten
Gedichten
Op zoek naar een zuiver spreken
Op zoek naar een zuiver spreken
Joost Baars (1975) is boekverkoper en schrijft essays en recensies over poëzie voor Poëziekrant en Awater. Hij vertaalde poëzie van o.a. Dorothea Lasky, Robert Creeley, en Gerard Manley Hopkins. Zijn debuutbundel Binnenplaats verscheen in februari 2017 bij uitgeverij Van Oorschot en is inmiddels al aan een herdruk toe.
Charlotte Van den Broeck - Nachtroer
Charlotte Van den Broeck - Nachtroer
Recensent Johan Reijmerink is onder de indruk van de bundel ‘Nachtroer’ van Charlotte Van den Broeck: Zij werkt ‘met omvangrijke cycli en bouwt structuren om haar fragiele gedachte- en gevoelsbouwwerk te ondersteunen. Daarbij kenmerkt zich haar poëzie door een breed uitwaaierend karakter. ( … ) Haar taalvirtuositeit is indrukwekkend.’
Poëzie Kort 2017 / 3
Poëzie Kort 2017 / 3
In de nieuwe ‘Poëzie Kort’ recensies van Hans Puper over ‘Het einde van de roltrap’ van Hester van Beers, ‘Bokalen’ van Nanne Nauta en ‘Het oog van de dichter’ van Anton Korteweg, de essaybundel over 25 schilderijgedichten ter gelegenheid van het 60-jarig jubileum van Ons Erfdeel.
Wie eindigden er op de derde plaats?
Wie eindigden er op de derde plaats?
De zes voorrondes van de Meander Dichtersprijs 2017 hadden telkens twee winnaars. Maar wie eindigden er in die rondes op de 3e plaats?