door Hans Puper | okt 23, 2022 | Column
door Hans Puper met medewerking van Piet Buunk Caspar David Friedrich, ‘Der Wanderer über dem Nebelmeer’ (1818) In mijn vorige column heb ik het gehad over het luminisme van Gorter en dat van schilders uit zijn tijd. Overeenkomsten kun je makkelijk laten zien, ook...
door Alja Spaan | okt 18, 2022 | Column
door Æde de Jong – Het is makkelijker om vast te stellen wanneer een gedicht níét goed is. Net als bij het editen van een film valt het eerder op wanneer het misgaat. Het is tot op zekere hoogte subjectief of een gedicht of dichter goed is. Zo vindt Piet...
door Alja Spaan | okt 16, 2022 | Column
door Hans Franse – Als een toneelspeler emoties uitdrukt is dat zijn beroep. Ik dacht aanvankelijk dat die emotionaliteit echt was tot ik als theaterdirecteur acteurs en actrices, waaronder ook grote, ontmoette die op grond van een analyse van de persoon...
door Alja Spaan | okt 11, 2022 | Column
door Fiet van Beek Op een boekenlegger van het tijdschrift Liter staat een citaat van Emily Dickinson waar ik het hardgrondig mee eens ben: ‘De zomeravond zien/is een gedicht, dat niet in boeken vastligt/ – een echt vers vliegt – ‘ Een echt vers...
door Alja Spaan | okt 9, 2022 | Column
door Rogier de Jong Een ondergeschoven kind onder de stijlfiguren is de allegorie. Nauw verwant aan de gelijkenis of parabel, is de allegorie een uitgesponnen metafoor die een onderliggend verhaal illustreert. In de schilderkunst kwam de allegorie vaak voor...
door Alja Spaan | okt 4, 2022 | Column
door Monique Bol De sfeer van een gedicht wil ik ervaren met al mijn zintuigen. Lees ik een gedicht over frambozentaart, dan wil ik dat het water me in de mond loopt, wil ik de smaak van de vruchten proeven. Bij een sneeuwgedicht wil ik de kilte voelen tintelen...