LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Klassiekers

Meander klassiekers

Besprekingen van de beste gedichten van de bekendste Nederlandse en Vlaamse dichters van na 1880.

Klassieker 130: Mark Boog - Geluk
Klassieker 130: Mark Boog - Geluk
Joris Lenstra bespreekt 'Het geluk' van Mark Boog. Mark Boog (1970) debuteerde in 2000 met Alsof er iets gebeurt, een bundel waarvoor hij de C. Buddingh'-prijs kreeg. Hij schrijft mooie, ingetogen gedichten, waarin geen woord te veel staat. Als onderwerp kiest hij graag het onbehaaglijke in huiselijke setting. Het gedicht ‘Geluk’ is hierop geen uitzondering. 
Klassieker 129: Paul van Ostaijen - Avondgeluiden
Klassieker 129: Paul van Ostaijen - Avondgeluiden
Het gedicht ‘Avondgeluiden’ van Paul van Ostaijen is één van zijn (vele) nagelaten gedichten. Wim Kleisen leest het als een droomgedicht, in de traditie van Jan Luyken en P.C. Hooft.
Klassieker 128: Ellen Warmond - Changement de décor
Klassieker 128: Ellen Warmond - Changement de décor
In deze aflevering een gedicht dat ooit in alle bloemlezingen en schoolboeken Nederlands stond, 'Changement de décor' van Ellen Warmond. Inge Boulonois besteedt extra aandacht aan de overvloedige beeldspraak in dit gedicht.
Klassieker 127: Mustafa Stitou - Het onderliggende het zich                         tonende
Klassieker 127: Mustafa Stitou - Het onderliggende het zich tonende
In deze aflevering behandelt Jeroen Dera op min of meer eco-kritsche wijze (zeer actueel dus!) een gedicht uit Mustafa Stitou's Varkensroze ansichten, een bundel die kort na verschijning door Milla van der Have besproken werd voor Meander.
Klassieker 126: Martinus Nijhoff - Verwachtingen en haren eenmaal grijs
Klassieker 126: Martinus Nijhoff - Verwachtingen en haren eenmaal grijs
Bettine Siertsema bespreekt het sonnet over een trambestuurder, het derde in de reeks van acht sonnetten ‘Voor dag en dauw’ die Martinus Nijhoff in 1936 publiceerde. De tramrit door de nog stille stad doet de bestuurder denken aan de solitaire schaatstochten die hij vroeger maakte. En plots is daar een heel bijzondere, vreemde smeekbede.
Klassieker 125: Geert van Istendael - Spade
Klassieker 125: Geert van Istendael - Spade
'Spade' van Geert van Istendael is voor Wilma van den Akker een oergedicht: "Poëziezomer Watou, september 2002. In een boerenschuur vol hooi staat een spade tegen de muur. Er hangt een gedicht; het klinkt ook uit een speaker. 'Spade' van Geert van Istendael komt zo optimaal bij mij binnen. En ik raak het niet meer kwijt."
Klassieker 124: Michaël Zeeman - Halverwege, de liefde
Klassieker 124: Michaël Zeeman - Halverwege, de liefde
Op 27 juli van dit jaar overleed op de leeftijd van vijftig jaar journalist, columnist en literair criticus Michaël Zeeman. Hij schreef sinds 1980 in tal van dag- en weekbladen over kunst en literatuur, filosofie en cultuurpolitiek, sinds 1991 voornamelijk voor de Volkskrant. Zijn eigen oeuvre bestaat uit zijn poëziedebuut Beeldenstorm (in 1991 bekroond met de C.Buddingh'-prijs), de verhalenbundel De verduistering, een tweede dichtbundel, God zij met ons (1997), een polemisch essay over de toenemende belangstelling voor het christelijk geloofsmodel, het samen met Bas Heijne en Hafid Bouazza geschreven Dromen van Europa (2004) en Wie kan het paradijs weerstaan: Romeinse brieven (2006), zijn correspondentie met Abdelkader Benali ui
Klassieker 123: Martinus Nijhoff - De moeder de vrouw
Klassieker 123: Martinus Nijhoff - De moeder de vrouw
Het land was te klein toen voorjaar 2019 ‘De moeder de vrouw’ het thema vormde van de boekenweek. Tien jaar eerder besprak Wim Kleisen het oorspronkelijke gedicht. We lezen met hem mee over poëzie en filosofie, en wanen ons in het Hollands rivierenlandschap van de jaren dertig.
Klassieker 122: Simon Vestdijk - Zelfkant
Klassieker 122: Simon Vestdijk - Zelfkant
April 2009 overleed Martin Bril, “onze chroniqueur van het alledaagse in Nederland”. Aan deze veel te vroeg overleden schrijver moet Karin Doornik denken wanneer zij het gedicht 'Zelfkant' van Simon Vestdijk leest. Reden, om hier eens uitgebreid bij stil te staan.