Poëzie Kort 2019 / 3

In de derde Poëzie Kort van 2019 recensies over ‘Gedachte gedichten’ van Jan Terlouw (Eric van Loo), ‘Hongerklop’ van Eric van Rooij (Lennert Ras) en de jubileumbundel ‘De eeuwige jeugd’ door dichters van café Eijlders (Hans Puper).

Lees verder

Toon Tellegen – Glas tussen ons

Laura Demelza Bosma is gelukkig met ‘Glas tussen ons’ van Toon Tellegen: ‘Iemand die zo schrijft als Tellegen lééft, is een veranderlijk, gelaagd wezen en kan zich daardoor ook verplaatsen in het perspectief van een ander, een dier of zelfs een ding. Deze bundel heet ‘Glas tussen ons’, en ja, er zijn zinnen en stemmingen te vinden die zich als vogels tegen dit glas bewusteloos vliegen, maar als er overal om ons heen glas is, dan is deze bundel een plek waar glas smelt.’

Lees verder

Marieke Lucas Rijneveld – Fantoommerrie

Johan Reijmerink over ‘fantoommerrie’ van Marieke Lucas Rijneveld: ‘Ze heeft met deze magistrale bundel opnieuw het bewijs geleverd dat ze een talentvol en krachtig jong dichterschap vertegenwoordigt. Ze weet de lezer mee te nemen in haar wervelende beeldenstroom vol ernst en humor. Wat dat aangaat is dit geen fantoompoëzie. Toch zou ik wel eens willen dat Rijneveld haar meesterschap in de beperking zou zoeken: een ode aan de werking van het wit.’

Lees verder

Geert Viaene – Tussentij

Hans Franse over de bundel ‘Tussentij’ van Geert Viaene: ‘[Het is] een bundel voor lezers die erin slagen door de soms overdonderende bijna barokke stroom van woorden, neologismen, associaties, gedachten, onomatopeeën, de soms emotionele menselijke en lyrische poëtische inhoud te vinden, een bundel die een emotioneel-intellectuele werkzaamheid vraagt , maar uiteindelijk voldoening biedt en ontroert.’

Lees verder

H. Marsman – Groots en meeslepend. Een keuze uit de gedichten

Denkend aan Marsman herinnert iedereen zich, hoe ‘brede rivieren traag door oneindig laagland gaan’. Toch zijn deze regels niet representatief voor zijn werk. Niet voor niets koos Jaap Goedegebuure, emeritus hoogleraar moderne Nederlandse letterkunde en Marsman-kenner bij uitstek, als titel voor zijn bloemlezing ‘Groots en meeslepend’, meer passend bij Marsmans vitalistische inslag. Eric van Loo zag een goed verzorgde bundel, die door zijn thematische opzet en uitstekende Nawoord zeer toegankelijk is gemaakt.

Lees verder