LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Klassiekers

Meander klassiekers

Besprekingen van de beste gedichten van de bekendste Nederlandse en Vlaamse dichters van na 1880.

Klassieker 92: Leo Herberghs - Psalm 23
Klassieker 92: Leo Herberghs - Psalm 23
De Bijbelse psalm 23 werd ooit getypeerd als 'de nachtegaal onder de psalmen'. Leo Herbergs schreef er een ironiserend gedicht over. Inge Boulonois las en besprak het aandachtig en eindigt met Bob Dylan.
Klassieker 91: Gerrit Kouwenaar - Zo helder is het werkelijk zelden
Klassieker 91: Gerrit Kouwenaar - Zo helder is het werkelijk zelden
In de Poëziekrant jrg. 30 nr. 5, okt.- nov. 2006, besprak Remco Ekkers Gerrit Kouwenaar leest Dat is alles. De passage waarin hij het gedicht 'Zo helder is het werkelijk zelden' behandelde, stond hij af voor de Klassiekers. Met zijn instemming schreef Joop Leibbrand er een aanvulling op.
Klassieker 90: Chrétien Breukers - Een bericht
Klassieker 90: Chrétien Breukers - Een bericht
Onze nieuwe medewerker Lambert Wierenga gaat in op 'Een bericht' van Chrétien Breukers. De dichter reageerde alvast blij verrast te zijn met zijn bespreking.
Klassieker 89: Lloyd Haft – Naar Psalm 1
Klassieker 89: Lloyd Haft – Naar Psalm 1
De psalmbewerkingen van Lloyd Lewis Haft werden in 2004 bekroond met de Ida Gerhardt Poëzie Prijs. Inge Boulonois brengt ‘Naar Psalm 1’ voor het voetlicht. Een hertaling, waarbij de dichter zowel naar vorm als inhoud een eigentijdse invalshoek kiest.
Klassieker 88: Paul Marijnis – Bij een boeket
Klassieker 88: Paul Marijnis – Bij een boeket
Edith de Gilde bespreekt ‘Bij een boeket’ van Paul Marijnis: ‘[Hij] doet zijn voorgangers uit voorbije eeuwen eer aan. Hij is zich bewust van de schouders waarop hij staat, maar zet in dit gedicht de bewonderde voorbeelden kundig en kunstig naar zijn hand.’ Tot die voorbeelden rekent zij een gedicht van Piet Paaltjens en zelfs de 17e eeuwse dichter Jan Claesz. Schaep.
Klassieker 87: Hans Andreus – Liggen in de zon
Klassieker 87: Hans Andreus – Liggen in de zon
Hans Andreus is een van die Nederlandse dichters die op zorgeloze wijze met de taal kunnen omgaan, aldus Joris Lenstra in zijn bespreking van ‘Liggen in de zon’: ‘Ze hebben een uitermate goed ontwikkeld gevoel voor woordklank, ritme en spraak waardoor de meest simpele zinnetjes door hen omgetoverd worden tot ware poëzie.’
Klassieker 86: Herman de Coninck – Voor mekaar
Klassieker 86: Herman de Coninck – Voor mekaar
‘Kiezen voor Herman de Coninck is steeds kiezen tegen de echte poëzie. Niet dat ik die mening een warm hart toedraag. Ik verkondig slechts de mening die ik toen al op school in de poësis meekreeg. Herman was te gemakkelijk.’ In zijn beschouwing van ‘Voor mekaar’ geeft Yves Joris deze critici het nakijken.
Klassieker 85: Paul van Ostaijen – Het dorp
Klassieker 85: Paul van Ostaijen – Het dorp
Paul van Ostaijen voelde misschien zijn levenseinde naderen toen hij (rond zijn 32e verjaardag) ‘Het dorp’ schreef. ‘Al zijn strevingen leken vergeefs, het leven zinloos en absurd en hij gaf daar klank en beeld aan in dit gedicht’, zo lezen we in deze korte analyse van Remco Ekkers.
Klassieker 84: Hein Walter – Hestia
Klassieker 84: Hein Walter – Hestia
Het gedicht ‘Hestia’ van Hein Walter is geschreven bij een sculptuur in brons van Siemen Bolhuis. Inge Boulonois ontsluiert de achtergrond van dit verstilde gedicht: ‘In acht tweeregelige strofen nodigt de godin de lezer uit om innerlijk stil te worden en met haar in contact te treden. Het gedicht leest, zoals bijna alle poëzie van deze kunstenaar en dichter, plezierig.’