Archief
Gedichten
Theo Monkhorst
Ik maak de maan
Voor D.
Hoog de felle maan
en vlokken wolk kwaadgrijs
ik in het licht
zie het schuiven van
wolken voorlangs
de grote lachebek
maar wolken
weten niet van maan
en maan weet niet van wolken
alleen ik ken de lachende maan
achter wolken die kwaadheid niet kennen
laat staan schuiven voorlangs
ik die het licht ontvang
de maan maak
en het schuivende kwaad.
'Een dichter is iemand die opschrijft wat hij niet weet'
Theo Monkhorst: 'Wat alle goede gedichten gemeen hebben is dat ze open zijn, ruimte bieden voor interpretatie, soms twijfel zaaien, schuren langs wat als de werkelijkheid wordt beschouwd, zodat het pijn doet of de adem beneemt. Een voorbeeld van een uitspraak door iemand die zichzelf waarschijnlijk geen dichter zou noemen, is een man die getuige was van de aanslag op de Twin Towers en zei: ‘Explosion, real dark, like snow!’ '
Ester Naomi Perquin - Namens de ander
'Haar gedichten zijn complexer geworden', schrijft Bouke Vlierhuis over de bundel Namens de ander van Ester Naomi Perquin. 'Sommige gedichten geven hun geheimen nauwelijks prijs, maar de bundel is ook helderder geworden doordat de bundel als geheel een overkoepelend thema mee heeft gekregen.'
B. Zwaal - zouttong
'De verbeelding kan bij waterige poëzie werkelijk alle kanten opgaan. Een veelzijdigheid aan interpretatiemogelijkheden is een van de sterke kanten van deze poëzie, maar wie alle gedichten van de bundel leest merkt toch ook veel eenzijdigheid', aldus Ivan Sacharov over de bundel zouttong van B. Swaal.
Klaas Jager - De wereld heeft geen overkant
'Telkens als de bundel iets monomaans dreigt te krijgen, verrast Jager met pure lyriek waarin taal en beeld alle ruimte krijgen.' Dit vindt Joop Leibbrand van De wereld heeft geen overkant van Klaas Jager. 'Zou je al een bezwaar tegen deze poëzie willen opperen, dan is het dat de denker de dichter soms enigszins in de weg zit.'
Chr.J. van Geel - Het mooiste leeft in doodsgevaar
Klassieker 119: Hans Andreus - Mol
"Met deze analyse besteden we voor de vierde keer aandacht aan Hans Andreus. Na 'Voor de lieve lezer' (nr. 39), 'Laatste gedicht' (nr. 66) en 'Liggen in de zon' (nr. 87) gaat het nu om het vrijwel onopgemerkt gebleven 'Mol'. Beslist een ontdekking van Lambert Wierenga!” (Joop Leibbrand)
Mischa Andriessen - Uitzien met D
'Uitzien met D' van Mischa Andriessen is een overdonderend hechte bundel, vindt Jeroen Dera. Hij is onder de indruk van beeldrijke poëzie, vol subtiliteiten die de lezer een grote bewegingsvrijheid verschaffen.
Van niets iets maken
'Van niets iets maken, zo verwoordde een bevriende kunstschilder het ooit. Dat is het inderdaad, denk ik, een passie om iets blijvends te kunnen maken van een gebeurtenis. Eender hoe', zegt An Vandesompele. Meandermedewerker Sylvie had een onderonsje met deze Vlaamse dichter.
Gedichten
Louis Esterhuizen
Lyfkaart
Jy ken die geure van haar lyf,
die reuk van perskes
onder borste. Die gewig daarvan
in jou hande. Jy ken die klam lower
van nat hare teen jou gesig.
So ook donkertyd se vreugdes
Wat sy oor jou lê.
En wanneer jy jou oë toemaak,
vind jy haar telkens weer
in al die voue terug: van agter die knie,
tot in die elmboog se waai;
van die voet se spoor, tot die kurwes
om oogbank en neus. Van wimper
tot sool ken jy immers
die geluide, die kreun van ‘n lyfkaart
wat behoue, dog bykans
verlore is.
Lijfkaart
Jij kent de geuren van haar lijf,
de reuk van perziken
onder borsten. Het gewicht daarvan
in je handen. Jij kent het klamme
Gedichten
An Vandesompele
Stuiterballenruis
Soms wegen de dagen hier zo zwaar dat
van praten niets meer komt, dan worden
vader en moeder angstige dieren met
blikkerende ogen in de koplampen van
de ander, klaar om vermorzeld te worden
onder een stel banden.
Ze zijn lang geleden vergeten hoe het heet
te ruiken naar de ander, fopkussen te stelen
of ademloos de haakjes te sluiten.
Ze zijn ver en lang verlangen, de vaalheid
van oude foto’s en woorden, het ruis op een
zestien millimeterfilm, de aanslag op een
ruit die van binnen warm is en van buiten
koud.
Tot het avond wordt. Dan sluiten ze elkaar
weer binnen als vanouds, wordt zuur
zoet en vuur gloed. Zo verwonden we elkaar
altijd
'Sobere stijl van Kouwenaar is mijn ideaal'
De Zuid-Afrikaanse dichter Louis Esterhuizen publiceerde ruim een half dozijn dichtbundels in zijn moedertaal. Ook verscheen werk van hem in diverse bloemlezingen, waaronder het door Gerrit Komrij samengestelde Die Afrikaanse poësie in 'n duisend en enkele gedigte. Sander de Vaan had een mailgesprek met deze dichter, die een voorkeur heeft voor melancholieke gedichten, maar streeft naar de sobere stijl van Kouwenaar.
Juan Manuel Roca - Een standbeeld voor Niemand
De Haarlemse uitgever In de Knipscheer werkt sinds jaar en dag aan de opbouw van een veelkleurig poëziefonds dat behalve aan het werk van Nederlandse dichters als Chawwa Wijnberg en Klaas de Jager onderdak biedt aan poëzie van Spaans-Amerikaanse, Surinaamse, Antilliaanse en zelfs Molukse origine. Joop Leibbrand is zeker niet ontevreden over de bundels van Henry Habibe, Raj Mohan en John Leefmans, maar wordt pas echt enthousiast bij de Colombiaanse dichter Juan Manuel Roca.
Gedichten
Bert Lema
Een reis voorbereiden
wanneer het vertrek aanbreekt
is al het mogelijke bereikt
maar we zoeken het beven
in dit gebalde deze vaste hand
we liggen languit
overmand door ons willen
tot onze greep lost
de reis begonnen en beëindigd
vertrekken we buiten ons weten
'Een spel dat je blikveld verruimt'
Schrijven om het verwoorden en overbrengen van emotie, en om het taalspel zelf. Dat is wat Jelou (1962) doet. Meander sprak met deze dichteres, over bergen inspiratie, waar die bergen vandaan komen en over de verhouding tussen poëzie en proza.
Gedichten
Jelou
Geteend
Dat je niet praat
tot daaraan
maar appelrot
schimmelt
de mand
Was het gevlochten
niet geteend
genoeg?
Riet kan soepel
als het nat
buigzaam
zonder breken
en toch
pittig
Bevochtigen
met liefde
maakt speeksel
overbodig.
'Ik leef niet in de literaire vuurwerkfabriek'
'Ik woon in Venlo en werk aan de CKE-schrijversschool in Eindhoven. Ik leef niet in de literaire vuurwerkfabriek. Om te schrijven heb ik rust nodig. Dan kan ik het beste maken wat ik kan maken. De media veroorzaken meer dan genoeg lawaai en houden je van je werk', aldus Koos van den Kerkhof. Meander had een gesprek met hem over het dichterschap, het docentschap en het verschil tussen Mozart en Beethoven.
Gedichten
Koos van den Kerkhof
Zitten
Hij is mijn ezel
op de weg
naar de oceaan.
Het oog valt op
de slijt, de rafels
aan de stof
voor ik omkeer,
ga zitten.
Als ik letters tik
lees op het scherm
praat over de krant,
altijd draagt hij mij.
Hij kraakt en piept;
mijn hersenen
slapen op de golven.
Nieuwe gedichten van Bert Lema
Marcel Möring - Reinigingsadvies
De willekeur waarmee Reinigingsadvies van Marcel Möring lijkt te zijn samengesteld, sluit zowel qua inhoud als qua grammatica naadloos aan bij wat in de gedichten zelf tot uitdrukking komt. Möring is niet bij uitstek de dichter van ijzersterke beeldtaal, meer die van een vlijmscherpe (zelf)reflectie. Wat Maarten Hamelink betreft 'poëzie op z’n best'.
Lenze L. Bouwers - Woorden om het licht te horen
'Bijna honderd rondelen in één bundel, is dat niet wat te veel van het goede?', vraagt Johan Reijmerink zich af bij het lezen van Lenze L. Bouwers' Woorden om het licht te horen. Hij kan zich niet aan de indruk onttrekken dat de vorm zo nu en dan zijn suprematie over de inhoud opeist. Veel van Bouwers' gedichten zijn doordesemd van religiositeit en godsbesef, maar de dichter wordt ondanks zijn wat gesloten wereldbeeld gecomplimenteeerd met zijn zorgvuldige en fraaie taalgebruik.
Rob Molin - Dat niets meer voorbijgaat
Klassieker 120: Kester Freriks - Sprookje
In dit nummer besteden we aandacht aan een gedicht van een auteur die van 1977 (een vertaling van Büchners dood) tot 2009 (Vogels kijken) ruim dertig publicaties op zijn naam bracht: romans, verhalen, toneelteksten, essays, vertalingen en natuurstudies, maar slechts één dichtbundel, het onopgemerkt gebleven Lippenrood uit 1997. Ivan Sacharov schreef van Kester Freriks' 'Sprookje' een mooie, invoelende bespreking.
In memoriam: Mario Benedetti (1920-2009)
Op zondag 17 mei overleed de Uruguayaanse schrijver/dichter/journalist Mario Benedetti op 88-jarige leeftijd in Montevideo. Sander de Vaan schreef een kort in memoriam voor deze bijzondere auteur, die ruim een jaar geleden centraal stond in een aflevering Wereldpoëzie.