Archief
Klassieker 227: Willem Wilmink – Voorspoken
Bij de naam Willem Wilmink denkt u misschien in eerste instantie aan zijn vele liedjes voor kinderprogramma’s als Sesamstraat en Het Klokhuis. Wilmink heeft echter ook een groot aantal dichtbundels op zijn naam staan, en is goed vertegenwoordigd in de verschillende drukken van de dikke Komrij. Eric van Loo buigt zich over één van zijn bekendere gedichten: ‘Voorspoken’.
Bert Bevers - Nederzettingen
Peter J.R. Vermaat las de bundel ‘Nederzettingen’ van Bert Bevers. Hij heeft bewondering voor de compositie van de eerste reeks gedichten en de taal is klankrijk. Maar: ‘Poëzie moet, om tot steeds weer tot herlezen uit te nodigen, ofwel een zekere raadselachtigheid hebben, die je door die herlezing steeds dichter op de hielen lijkt te komen (…), ofwel een kwaliteit in taal die het gedicht tot een gezochte omgeving maakt (…). In deze bundel heeft uitsluitend de eerste afdeling een blijvende aantrekkingskracht voor mij. Ten aanzien van de tweede helft blijft het vooralsnog bij nieuwsgierigheid.
"Wij weten nog zo weinig"
"Ons bestaan in een onmetelijk en eeuwig heelal is een raadsel. Wij weten nog zo weinig. Toch ben ik er intuïtief van overtuigd dat het universum, hoe en wat weet ik niet, ten diepste een bezield universum is." Die bezieling zit in de gedichten van Atze van Wieren. Zijn bundel Eeuwig leven werd "een bepaald eindstation maar een nieuw thema zal zich vanzelf wel aandienen."
Alja Spaan – Tegen het vergeten en voor de behoedzaamheid
Maurice Broere over ‘Tegen het vergeten en voor de behoedzaamheid’ van Alja Spaan: ‘Ze neemt ons mee in haar wereld en gunt ons een ruime, intieme inkijk soms op het erotische af, maar nooit scabreus, altijd met ruimte voor de lezer om een eigen invulling te geven. Universele gevoelens en waarnemingen zijn origineel verwoord. Een van de betere bundels die ik in 2018 heb mogen inzien.
Bhai
De een vindt zijn poëzie pessimistisch en nostalgisch terwijl een ander het meditatieve karakter ervan benadrukt, de korte regels roepen op tot overpeinzing. De Surinaamse dichter Bhai (James Ramlall) overleed 19 december j.l.
Onno-Sven Tromp – Een euro of een groet
Het schrijven van sonnetten lijkt voor Onno-Sven Tromp een bijzonder serieuze aangelegenheid. Wat beweegt een eigentijdse dichter ertoe zich zo te beperken? En leidt deze beperking tot meesterschap? De dichter is vaak op zoek naar gemoedsrust, het gedicht blijkt een oase. Eric van Loo las ‘Een euro of een groet’ met plezier en moest soms hardop lachen om bepaalde wendingen. Al vreest hij ook, dat sprake kan zijn van onbedoelde humor.
Marcel Ozymantra
Muziek, beeld, woorden. Dichter Ozymantra is zuinig, "spaar ze dan, die punten, die zegels, de bonnen van oma, plak ze in het boekje".
Peter Theunynck (poëzie) en Lies Van Gasse (illustraties) - Mijn oma is kwijt...
Laura Demelza Bosma las ‘Mijn oma is kwijt …’ van Peter Theunynck (poëzie) en Lies Van Gasse (illustraties), ‘een (voor)leesboek over dementie voor jong en oud’. Het is mooi om te zien hoe Theunynck de empathie van de lezer opwekt en Lies Van Gasse met haar tekeningen een geheel eigen verhaal vertelt. Laura vindt het ‘boekje een fascinerend geheel dat, hoewel er veel verteld en geïllustreerd wordt en ook zeker leerzaam te noemen is, toch ruimte overlaat voor de verbeelding.’
Op naar een lichtvoetige bundel!
In 2017 en 2018 won Machiel Pomp het Nederlands Kampioenschap Light Verse. Hij was jarenlang tekstschrijver voor cabaret maar koos voor het onderwijs en houdt zich pas de laatste twee jaar bezig met light verse. Lang aarzelde hij of hij wel onder eigen naam als plezierdichter bekend wilde worden. Inmiddels is hij aan dat idee gewend, zijn werk 'mag er zijn', in de letterlijke betekenis van die woorden.
Leen Pil – Niet alles is orewoet & waarheid
Romain John van de Maele las de debuutbundel ‘Niet alles is orewoet & waarheid’ van Leen Pil, die geen genoegen neemt met gebaande wegen. ‘Orewoet’ is volgens het Middelnederlands Woordenboek ‘ekstase, geestelijke opwinding, euforie, drift’, maar dat dekt het begrip niet geheel. Van de Maele: ‘De zorgvuldige lezing van de soms enigmatische gedichten heeft me niet dichter bij een adequate interpretatie van de titel gebracht. Ik vermoed dat de lezer uit de bundel eigen waarheden mag destilleren en dat een aantal gedichten geen euforie hoeft uit te lokken (…)’.
Jelle Jan Klinkert
‘Poëzie is de muziek van de taal’ zegt Jelle Jan Klinkert. Terwijl we benieuwd zijn hoe zijn koren klinken, lezen we uit zijn bundel Kom liefde, kom!
Marc van Oostendorp, Raymond Noë (red.) – Grappen, wijn, volgehouden mensenhaat en poëzie
De eerste papieren publicatie van Laurens Jz. Coster mag er zijn. De veertien laatste bijdragen uit ‘Een geschiedenis van het Nederlands aan de hand van 196 sonnetten’, het project waarmee Marc van Oostendorp de afgelopen drie jaar het 450-jarige bestaan van het Nederlandse sonnet luister bijzette. Eric van Loo luisterde aandachtig naar het verrassende werk van veertien Nederlandse en Vlaamse dichters. Het sonnet blijkt springlevend, ‘juist door je niet aan alle regels te houden.’
Bert Struyvé
Bert Struyvé trok de aandacht al bij de Meander Dichtersprijs 2017. Poëzie kan in zijn ogen niet de illusie bieden iets op te lossen, maar vormt een fraai podium om de beklemming talig vast te nagelen.
Sybren Polet - Zijnsvariaties Verbovelden. Late gedichten
De bundel ‘Zijnsvariaties Verbovelden. Late gedichten van Sybren Polet’ verscheen drie jaar na zijn overlijden. Herbert Mouwen: ‘Het proces van het schrijven is letterlijk zichtbaar in de bundel en kan al lezende niet genegeerd worden. Op de linker pagina’s staan de handgeschreven gedichten in de eindversie, op de rechter dezelfde gedichten in druk. (…) Het lezen van ‘Zijnsvariaties Verbovelden’ was voor mij (…) een pure en indringende leeservaring.’
"er komt een moment dat je toch iets meer wilt"
In de serie 'gesprekken met Meandermedewerkers' het zesde gesprek: Alja Spaan praat met Maurice Broere. "Er komt een moment dat je toch iets meer wilt, dan is het boeiend om je te verdiepen in dichtbundels, analyses te schrijven en die te delen met anderen."
Poëzie Kort 2019 / 1
In de eerste ‘Poëzie Kort’ van 2019 recensies van Hans Franse, Hans Puper en Lennert Ras over de light verse-bundel ‘Lichtvoetig II’, ‘Serendipity’ van de detective Paul Claes en de bundel over schoonheid en vergankelijkheid ‘Bij benadering misschien dit’ van Elbert Gonggrijp.
nieuwjaarswens
Miel Vanstreels – De eerste zeventien
Romain John van de Maele leerde het werk van Miel Vanstreels kennen in het begin van de jaren zeventig, maar verloor het daarna grotendeels uit het oog. Hij is blij met de hernieuwde kennismaking. In ‘De eerste zeventien’ gaat een aantal gedichten over het wielerleven, ‘maar de dichter beschrijft vooral zijn kinder- en jeugdjaren tussen 1951 en 1970.’ Net als Van de Maele zoekt de dichter ‘naar verdieping in een talig universum. Niet de foto die vergeeld of gekruld in een doos of een album aan een gebeurtenis herinnert, maar het woordbeeld, dat in het onderbewuste ligt opgeslagen, opent de sluizen van de zingeving.’
Inge Nicole / Nicola Kloosterman
De tweede aflevering van het Alkmaarse project dichtdruk met dichter Inge Nicole die reageerde op de collage van kunstenaar Nicola Kloosterman. Gepresenteerd 27 oktober 2018 bij Reuring.
Paul Demets – De klaverknoop
In ‘De klaverknoop’ gaat Paul Demets op zoek naar de mens, en in het bijzonder naar de verknooptheid van het ik. Johan Reijmerink ontwart voor ons enkele knopen, en laat zien hoe de dichter voortborduurt op Lacan en Deleuze. Een intrigerende bundel: ‘Het blijkt moeilijk te zijn om zichzelf terug te vinden, om zichzelf terug te denken in de verknopingen waaruit men is voortgekomen en waarbinnen men is groot geworden.’
'Schrijven om de verwoesting goed te maken'
De poëzie van Delphine Lecompte –en collega-dichters zijn laaiend over haar werk!- kun je niet oppervlakkig lezen. Wie goed leest voelt de beklemming vanaf de eerste regels. Wie is zij? Waarom schrijft zij? En wie zijn de personages die haar gedichten bevolken? Marten Janse reisde af naar Brugge voor een intiem interview: schrijven om de verwoesting goed te maken…
Hans Franse - De lof der espresso / Petit ouverture a danser
‘De lof der espresso / Petit ouverture a danser’ van Hans Franse is gelezen door Ernst Jan Peters. De dubbelbundel kent een Italiaanse en een Franse kant waarbij deze landen het decor en de inspiratie vormen van de gedichten. Ansichtkaarten zijn het, sommige wel erg persoonlijk, maar je krijgt er zeker zin in om zelf naar het zuiden te reizen. Erg jammer dat er zoveel slordigheden zitten in de uitgave.
Joris Miedema / Piet Lont
Als kerstgedachte de eerste aflevering van dichtdruk, een uniek project van het Grafisch Atelier Alkmaar in samenwerking met Bibliotheek Kennemerwaard en literair platform Reuring waarin dichter en kunstenaar elkaar ontmoeten. Hier zijn dat Joris Miedema en Piet Lont. ‘Elke kunst is een poging tot volmaken. Van proberen aan te vullen wat ontbreekt.’, aldus Henk Romijn Meijer, in: Schrijvers gaan niet dood, interviews van Margot Vanderstraeten.
Jonathan Griffioen - Gedichten met een Mazda 626
Hans Puper over ‘Gedichten met een Mazda 626’ van Jonathan Griffioen: ‘Ontsnappen uit de afgebakende ruimten van het kantoor naar onbegrensde vlakten, van etikettenplakkerij naar de vrijheid van de Mazda 626 die harder optrekt dan een Golf, de Mazda met overmoedige inzittenden die een onvoorwaardelijke liefde en vriendschap voor elkaar voelen.’ Poëzie is het middel daartoe. Een heel goede bundel.