LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Archief

Klassieker 97: Gust Gils - een minnend paar
Klassieker 97: Gust Gils - een minnend paar
Yves Joris bespreekt 'een minnend paar' van Gust Gils. Hij situeert het gedicht in het rijk oeuvre van deze in 2002 overleden Vlaamse dichter. Het gedicht is op het eerste gezicht een simpel gedicht zonder spitsvondige taalinvallen en neologismen. Maar onder de oppervlakte schuilt het gevaar van te snelle lectuur, waardoor je als lezer te snel voorbij dreigt te gaan aan de schoonheid van een muzikale improvisatie op papier.
Klassieker 96: Marc Tritsmans - Vermeer
Klassieker 96: Marc Tritsmans - Vermeer
Inge Boulonois raakte gecharmeerd door het gedicht 'Vermeer' van de Vlaamse dichter Marc Tritsmans. Zij schreef er een boeiende bespreking over die ons op een andere manier doet kijken naar dit gedicht én de schilderijen van de Nederlandse schilder van 'Het melkmeisje' en 'Meisje met de parel'.
Klassieker 95: Leo Vroman - Jeldican en het woord
Klassieker 95: Leo Vroman - Jeldican en het woord
Remco Ekkers bespreekt op eigenzinnige wijze 'Jeldican en het woord' van Leo Vroman.
Klassieker 94: Esther Jansma - Raam in de lucht
Klassieker 94: Esther Jansma - Raam in de lucht
Lambert Wierenga bespreekt 'Raam in de lucht' van Esther Jansma. Een gedicht dat lijkt te zijn opgebouwd uit losse lijntjes die wel iets hebben van de streken die het penseel of het plamuurmes als sporen achterlaat op het doek van een schilderij.
(6) Muziek
(6) Muziek
Het zesde deel van de reeks essays van Joris Lenstra gaat over poëzie en muziek: het gedicht moet datgene in zijn eentje doen waar de zanger ook zijn bandleden voor heeft.
Klassieker 93: Harry Mulisch - Dat komt gewoon doordat zijn vader eens
Klassieker 93: Harry Mulisch - Dat komt gewoon doordat zijn vader eens
Lambert Wierenga waagt zich aan 'Dat komt gewoon doordat zijn vader eens' van Harry Mulisch - een weerbarstig gedicht dat vraagt om studie. Nauwkeurig kijken. Persoonlijk nadenken.
Klassieker 92: Leo Herberghs - Psalm 23
Klassieker 92: Leo Herberghs - Psalm 23
De Bijbelse psalm 23 werd ooit getypeerd als 'de nachtegaal onder de psalmen'. Leo Herbergs schreef er een ironiserend gedicht over. Inge Boulonois las en besprak het aandachtig en eindigt met Bob Dylan.
Klassieker 91: Gerrit Kouwenaar - Zo helder is het werkelijk zelden
Klassieker 91: Gerrit Kouwenaar - Zo helder is het werkelijk zelden
In de Poëziekrant jrg. 30 nr. 5, okt.- nov. 2006, besprak Remco Ekkers Gerrit Kouwenaar leest Dat is alles. De passage waarin hij het gedicht 'Zo helder is het werkelijk zelden' behandelde, stond hij af voor de Klassiekers. Met zijn instemming schreef Joop Leibbrand er een aanvulling op.
Klassieker 90: Chrétien Breukers - Een bericht
Klassieker 90: Chrétien Breukers - Een bericht
Onze nieuwe medewerker Lambert Wierenga gaat in op 'Een bericht' van Chrétien Breukers. De dichter reageerde alvast blij verrast te zijn met zijn bespreking.
(5) Het gedicht als dagboek
(5) Het gedicht als dagboek
In het vijfde deel van zijn essayreeks over het wezen van de poëzie heeft Joris Lenstra het over het gedicht als dagboek en dat brengt hem onder andere op de aloude 'vorm of vent'-discussie. Was Nel Benschop een vent?
Klassieker 89: Lloyd Haft – Naar Psalm 1
Klassieker 89: Lloyd Haft – Naar Psalm 1
De psalmbewerkingen van Lloyd Lewis Haft werden in 2004 bekroond met de Ida Gerhardt Poëzie Prijs. Inge Boulonois brengt ‘Naar Psalm 1’ voor het voetlicht. Een hertaling, waarbij de dichter zowel naar vorm als inhoud een eigentijdse invalshoek kiest.
Klassieker 88: Paul Marijnis – Bij een boeket
Klassieker 88: Paul Marijnis – Bij een boeket
Edith de Gilde bespreekt ‘Bij een boeket’ van Paul Marijnis: ‘[Hij] doet zijn voorgangers uit voorbije eeuwen eer aan. Hij is zich bewust van de schouders waarop hij staat, maar zet in dit gedicht de bewonderde voorbeelden kundig en kunstig naar zijn hand.’ Tot die voorbeelden rekent zij een gedicht van Piet Paaltjens en zelfs de 17e eeuwse dichter Jan Claesz. Schaep.
Klassieker 87: Hans Andreus – Liggen in de zon
Klassieker 87: Hans Andreus – Liggen in de zon
Hans Andreus is een van die Nederlandse dichters die op zorgeloze wijze met de taal kunnen omgaan, aldus Joris Lenstra in zijn bespreking van ‘Liggen in de zon’: ‘Ze hebben een uitermate goed ontwikkeld gevoel voor woordklank, ritme en spraak waardoor de meest simpele zinnetjes door hen omgetoverd worden tot ware poëzie.’
Schrijversportretten op toiletten
Schrijversportretten op toiletten
In samenwerking met fotografe Keke Keukelaar presenteert Meander een serie opmerkelijke schrijversportretten. De foto's werden nu eens niet in een studio, werkkamer of idyllische omgeving gemaakt, maar op het toilet. Treed binnen (m/v) en ontmoet onze hedendaagse auteurs in een geheel andere entourage!
Klassieker 86: Herman de Coninck – Voor mekaar
Klassieker 86: Herman de Coninck – Voor mekaar
‘Kiezen voor Herman de Coninck is steeds kiezen tegen de echte poëzie. Niet dat ik die mening een warm hart toedraag. Ik verkondig slechts de mening die ik toen al op school in de poësis meekreeg. Herman was te gemakkelijk.’ In zijn beschouwing van ‘Voor mekaar’ geeft Yves Joris deze critici het nakijken.
(4) Religie
(4) Religie
Het vierde deel van de reeks essays van Joris Lenstra over poëzie gaat over religie. Volgens de bekende theoloog Friedrich Schleiermacher (1768 – 1834) is religie het gevoel van een totale afhankelijkheid van alles: de mens volledig vervat in het concept van het goddelijke.
Klassieker 85: Paul van Ostaijen – Het dorp
Klassieker 85: Paul van Ostaijen – Het dorp
Paul van Ostaijen voelde misschien zijn levenseinde naderen toen hij (rond zijn 32e verjaardag) ‘Het dorp’ schreef. ‘Al zijn strevingen leken vergeefs, het leven zinloos en absurd en hij gaf daar klank en beeld aan in dit gedicht’, zo lezen we in deze korte analyse van Remco Ekkers.
Klassieker 84: Hein Walter – Hestia
Klassieker 84: Hein Walter – Hestia
Het gedicht ‘Hestia’ van Hein Walter is geschreven bij een sculptuur in brons van Siemen Bolhuis. Inge Boulonois ontsluiert de achtergrond van dit verstilde gedicht: ‘In acht tweeregelige strofen nodigt de godin de lezer uit om innerlijk stil te worden en met haar in contact te treden. Het gedicht leest, zoals bijna alle poëzie van deze kunstenaar en dichter, plezierig.’
(3) Beeldspraak
(3) Beeldspraak
Het derde deel van de reeks essays van Joris Lenstra over poëzie gaat over beeldspraak. Kun je met woorden iemands ogen binnendringen?
Klassieker 83: Adriaan Roland Holst – De ploeger
Klassieker 83: Adriaan Roland Holst – De ploeger
Adriaan Roland Holst werd geprezen als schepper van 'onvergankelijke' poëzie, en werd zelfs de Prins der Dichters genoemd. Een terechte of achterhaalde titel? Joop Leibbrand staat stil bij 'De ploeger', als een van Adriaan Roland Holsts kenmerkendste gedichten. En passant komen twee andere gedichten langs, die het portret van deze gelauwerde dichter completeren.
Klassieker 81: M. Vasalis – De idioot in het bad
Klassieker 81: M. Vasalis – De idioot in het bad
Het befaamde gedicht ‘De idioot in het bad’ van M. Vasalis kwam er maar bekaaid af in de bespreking van Gerrit Komrij in ‘In Liefde Bloeyende’: ‘het natste gedicht uit de Nederlandse poëzie’. Inge Boulonois neemt de lezer bij de hand, en gaat dieper in op vorm, beeldspraak en de nog altijd ontroerende inhoud.
Klassieker 82: Anneke Reitsma - Schaapscheerderskou
Klassieker 82: Anneke Reitsma - Schaapscheerderskou
Een analyse door Inge Boulonois: Het gedicht ‘Schaapscheerderskou’ begint met een pittoreske Natureingang en via ingenieuze inhoudelijke én formele, versmetrische spiegeling worden onderlinge, onderliggende verbanden geschetst. De gelaagde onkenbare werkelijkheid vervat in de notendop van een gedicht. ‘Schaapscheerderskou’ getuigt van poëtisch vakwerk, passend bij het essayistische werk van dichter/schrijver Anneke Reitsma.
(2) Poëzie met een politieke boodschap
(2) Poëzie met een politieke boodschap
"Lees maar, er staat niet wat er staat" — als er één vorm van poëzie is waarbij deze leus niet opgaat, dan is dat wel bij poëzie met een politieke boodschap. Er staat wat er staat — dit lijkt bovenal de slogan te zijn van het politieke gedicht. Of juist niet?
Klassieker 80: Marijke Hanegraaf – Stokgooier en lezer
Klassieker 80: Marijke Hanegraaf – Stokgooier en lezer
In deze nieuwe aflevering werd het begrip 'klassieker' volgens de toenmalige redacteur Joop Leibbrand weer wat verder opgerekt. Edith de Gilde was als medegenomineerde aanwezig bij de uitreiking van de prestigieuze Poëzieprijs van de stad Oostende en kwam daar onder de indruk van een prijswinnend gedicht van Marijke Hanegraaf.