LITERAIR E-MAGAZINE VOOR NEDERLANDSTALIGE POËZIE

Archief

Nieuwsbrief 42 / 7 november
Nieuwsbrief 42 / 7 november
Een gunstige wind
Een gunstige wind
“De dichter en de luisteraar treffen elkaar op een plek in hun leven, een plek in een stad of dorp en het moment van de ontmoeting bepaalt mede of de woorden de dichter en de toehoorder – in de woorden van Jahan Valianpour – meenemen naar de hemel.” Jan Loogman beschrijft in deze column zo’n “opgetild moment”.
els van thuyne
els van thuyne
Van els van thuyne prachtige observaties met ingehouden emotie. Een verademing eens niet over de dichter zelf te lezen maar over ‘de banale dood van een poes’, zoals de dichter zelf haar woorden begeleidde. Dichten is wèl mijn leven, zegt ze. Alsof ze zelf nog verwonderd is over haar gave de alledaagse dingen in woorden te vatten.
Bloemlezing - Ik wil de slak zijn die haar huis draagt
Bloemlezing - Ik wil de slak zijn die haar huis draagt
‘Ik wil de slak zijn die haar huis draagt’ valt meteen op door de kleurrijke cover, ook de inhoud is speels en aantrekkelijk en dat is niet voor niets. Deze bloemlezing is bedoeld om de jeugd in aanraking te brengen met poëzie in het secundair onderwijs in Vlaanderen. Over tien jaar zou een - nu gloednieuwe exemplaar - beduimeld in iedere schoolkast moeten liggen vanwege intensief gebruik. Een recensie van Janine Jongsma.
Ivo de Wijs leeft dit jaar een halve eeuw van pen en stem.
Ivo de Wijs leeft dit jaar een halve eeuw van pen en stem.
Aangezet door zijn grote passie voor de natuur en de taal werd Ivo de Wijs cabaretier, tekstdichter, presentator, kinderboekenschrijver, wat al niet. Het aantal liedjes dat hij schreef, zal ruimschoots de duizend overstijgen. En op zijn lauweren rusten is er nog niet bij, al zal hij zich niet meer wagen aan bewerkingen van oude Nederlandse literatuur. Een interview van Inge Boulonois.
Corinne Hoex - Et surtout j’étais blonde / en daarenboven blond
Corinne Hoex - Et surtout j’étais blonde / en daarenboven blond
Maurice Broere recenseert de bundel ‘Et surtout j’étais blonde/en daarenboven blond’ van Corinne Hoex, vertaald door Katelijne De Vuyst. Hij vindt in de compacte taal een sfeer van spanning en dreiging, van mishandeling en seksueel misbruik. De foto op de omslag en de dramatiek in de gedichten maken het misbruik bijna tastbaar. ‘Een bundel met een indrukwekkend thema.’
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (17)
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (17)
Een nieuwe serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? De medewerkers van Meander zijn achtereenvolgens serieus, speels, poëtisch, humoristisch, streng, onderhoudend, kort, (iets) te lang, verlegen, duidelijk, zeker, geërgerd, motiverend, vluchtig of vragend. Het zeventiende antwoord komt van Ivan Sacharov.
Amanda Gorman – The Hill We Climb
Amanda Gorman – The Hill We Climb
Het veelbesproken inaugurele gedicht ‘The Hill We Climb’ van Amanda Gorman deed denken aan de ‘I have a dream’-toespraak van Martin Luther King. Over de Nederlandse vertaling is veel gedoe geweest. Nu is de bundel uit in de vertaling van Zaïre Krieger. Recensent Herbert Mouwen ging er eens voor zitten. Waarom bleef uitgeverij Meulenhoff niet achter hun keuze staan voor van Rijneveld? Nee toch, sensitivityreaders? Hoe is de vertaling uiteindelijk uit de verf gekomen? Hij dook in de hele kwestie en schreef een longread.
Nieuwsbrief 41 / 31 oktober
Nieuwsbrief 41 / 31 oktober
Melkwoud, geen melkbos
Melkwoud, geen melkbos
Gastcolumnist Jan van der Vegt over het laatste meesterwerk van Dylan Thomas, Under Milk Wood, en de diverse vertalingen van dit - als stemmenspel voor radio geschreven - stuk dat zo zinderde van leven en drama dat het ook in het theater opgevoerd kon worden. De kracht van Claus, de foutloze versie van Bindervoet, blijft het taalplezier even meeslepend en herkenbaar als in de eerste versie?
Robin Veen
Robin Veen
De poëzie van Robin Veen is intrigerend, alsof ze op iets belangrijks wijst dat anders net buiten ons waarnemingsveld valt. Wat is ruimte nog, zegt hij, als je erin opgesloten bent. Op zoek naar het juiste woord voor stilte, verdwijnt de tijd en vergeet hij wanneer het gisteren was. En wij met hem.
Rob de Vos-prijs 2021 Eervolle vermeldingen (II)
Rob de Vos-prijs 2021 Eervolle vermeldingen (II)
De laatste drie dichters met hun werk stellen zich vandaag voor. Ook zij werden genomineerd en kregen een eervolle vermelding bij onze poëziewedstrijd. Drie verschillende sterke gedichten die indruk maakte op de jury. Laat u verrassen en lees het vakkundige commentaar van onze jury.
"De rol die de poëzie in m’n leven speelt is louter existentieel."
"De rol die de poëzie in m’n leven speelt is louter existentieel."
Ruud Offermans maakt gedichten van het restmateriaal van zijn verhalen. Zijn poëzie wordt geheel intuïtief geschreven terwijl zijn proza meer op het denkvermogen geconcentreerd is. De rol die de poëzie in zijn leven speelt is louter existentieel: waar ben je? waar ga je naartoe? waar kom je vandaan?, wat wil je? Zijn universele thema is taal en landschap. Vooral daar waar beide samenkomen.
Rob de Vos-prijs 2021 Eervolle vermeldingen (I)
Rob de Vos-prijs 2021 Eervolle vermeldingen (I)
Nu de winnaars bekend zijn van de Rob de Vos-prijs 2021, is het tijd om de overige genomineerde gedichten onder de loep te nemen. Vandaag stellen wij de eerste vier dichters aan u voor, vrijdag de laatste drie. Hoe poëtisch gingen zij om met het thema, wat was hun insteek? De jury gaf hun gedicht een eervolle vermelding en dat was met goede reden. Lees hun commentaar op de gedichten.
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (16)
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (16)
Een nieuwe serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? De medewerkers van Meander zijn achtereenvolgens serieus, speels, poëtisch, humoristisch, streng, onderhoudend, kort, (iets) te lang, verlegen, duidelijk, zeker, geërgerd, motiverend, vluchtig of vragend. Het zestiende antwoord komt van Kamiel Choi.
Dinie Sophie Fintelman - Een uitzicht waar iets over viel te zeggen.
Dinie Sophie Fintelman - Een uitzicht waar iets over viel te zeggen.
Hans Franse vindt ‘Een uitzicht waar iets over viel te zeggen’ van Dinie Sophie Fintelman een mooie en innige bundel: ‘Het is geen extraverte poëzie met veel fiorituren en wilde beeldspraken. Het is vooral een poëzie die de stilte erkent, het wit in het papier mee laat spreken en zich traag beweegt van binnen naar buiten.’
Nieuwsbrief 40 / 24 oktober
Nieuwsbrief 40 / 24 oktober
Stadhouderskade 42 te Amsterdam
Stadhouderskade 42 te Amsterdam
Zijn vorm en ‘klank, klankverhouding en klankcontrast’ wezenlijk voor poëzie, zoals Theo van Doesburg en Grata Monach vonden? Als je zo’n vraag wilt beantwoorden, kun je het best naar tegenvoorbeelden zoeken. En als je tegenvoorbeelden zoekt, kun je het best te rade gaan bij K. Schippers. Een column van Hans Puper.
Pieter Theunissen
Pieter Theunissen
Pieter Theunissen heeft een speelse, lichte stem die zelfs een beetje bezwerend kan zijn. Hij werkt nog aan zijn métier als dichter en toch voelt het alsof hij dit altijd al gedaan heeft. Alsof hij ons waarschuwt en tegelijkertijd verrast, bij de arm neemt en met ons struikelt terwijl hij heel nauwgezet zijn voeten plaatste.
Eva van Manen - Hoe zijn we hier gekomen?
Eva van Manen - Hoe zijn we hier gekomen?
Ivan Sacharov bespreekt ‘Hoe zijn we hier gekomen’ van Eva van Manen: ‘’Haar debuut laat zich m.i. nog het best samenvatten als een soort van ontdekkingstocht naar wat eigen is. Van Manen lijkt het ziek zijn van haar ‘lyrische ik’ als een metafoor te gebruiken bij die zoektocht. Niet alleen omdat de wereld, de samenleving mogelijk ziek is, maar ook omdat de ziekte haar het gevoel geeft dat het leven niet onaantastbaar is, en de tijd om te leven niet onbeperkt.’’
"Poëzie kent een eigen werkelijkheid"
"Poëzie kent een eigen werkelijkheid"
Pom Wolff schrijft over ‘dat pareltje’: liefde, en alles dat daarin zit: leven, verlangen en de dood. Hij neemt elke vorm van poëzie zeer serieus en ook de bijverschijnselen. Aan de waarheid of de werkelijkheid mag de dichter sleutelen om de kracht van de taal te dienen. Hij heeft niks met geloof noch met moralisme.
Rob de Vos-prijs 2021
Rob de Vos-prijs 2021
De winnaar van de Rob de Vos-prijs 2021 is Nicolas Van Herck (1986) uit Antwerpen! De 7-koppige jury gaf zijn gedicht ‘Het park’ de hoogste score en bekroont het met de eerste prijs. Hij ontvangt de Rob de Vos-trofee en honderd euro. De tweede prijs is gewonnen door Hein Walter (1962). De derde prijs gaat postuum naar Frank Van Den Houte (1960 -2021). Lees hier de drie winnende gedichten van dit jaar en maak kennis met de dichters.
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (15)
Wat Maakt Een Gedicht Goed? (15)
Een nieuwe serie die wekelijks een antwoord probeert te geven op de vraag Wat Maakt Een Gedicht Goed? Kun je zo’n vraag wel beantwoorden? De medewerkers van Meander zijn achtereenvolgens serieus, speels, poëtisch, humoristisch, streng, onderhoudend, kort, (iets) te lang, verlegen, duidelijk, zeker, geërgerd, motiverend, vluchtig of vragend. Het vijftiende antwoord komt van Paul Roelofsen.
Alfred Schaffer - ,zo heb ik u lief. alle gedichten tot nu toe
Alfred Schaffer - ,zo heb ik u lief. alle gedichten tot nu toe
Dit jaar werd aan Alfred Schaffer de P.C. Hooftprijs en de Herman de Coninckprijs toegekend. Van dit poëtisch zwaargewicht is nu de verzamelbundel ',zo heb ik u lief. alle gedichten tot nu toe’ verschenen. Johan Reijmerink neemt zijn gehele oeuvre onder de loep en is onder de indruk van Schaffers dichterschap.